Jeśli chcesz zrealizować projekt interaktywny, polegający na przykład na budowie strony internetowej, musisz się odpowiednio do niego przygotować. Jednym z ważniejszych etapów jest przeprowadzenie badań rynkowych. Na czym polegają i dlaczego odgrywają istotną rolę w projektowaniu? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Co to jest badanie rynku?
Analiza rynku pozwoli Ci określić, kim są członkowie grupy docelowej oraz jakie mają potrzeby i preferencje zakupowe. To idealny sposób na to, aby sprawdzić, do kogo ma być skierowana Twoja oferta i czy istnieje popyt na określone produkty lub usługi.
Badania rynku pomogą Ci upewnić się, czy pomysł związany na przykład z budową strony internetowej ma szanse powodzenia. Dzięki temu nie ma ryzyka, że już po wejściu na rynek okaże się, iż Twój biznes jest nieopłacalny, co może doprowadzić do bankructwa. Analiza rynku to niezbędny etap, który poprzedza projektowanie interaktywne.
Jakie informacje są gromadzone podczas analizy rynku?
Badanie rynku powinno dostarczyć wyczerpujących informacji na temat zwyczajów i potrzeb konsumentów. Istotne są również dane dotyczące konkurencji.
Dane na temat grupy docelowej
Aby wdrożyć projekt interaktywny, konieczne jest skompletowanie informacji odnoszących się do persony. To charakterystyka potencjalnego klienta, który będzie zainteresowany skorzystaniem z Twojej oferty.
Aby dokładnie opisać członków grupy docelowej (targetu), warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- jaki jest wiek, płeć i poziom wykształcenia takich osób?
- gdzie mieszkają?
- jakie są ich potrzeby i przyzwyczajenia?
- z jakich kanałów sprzedaży korzystają podczas zakupów?
- w jakim przedziale cenowym najczęściej wybierają produkty?
- jaki mają stosunek do branży, w której zamierzasz działać?
Badania rynku powinny również uwzględnić to, jakie problemy mają członkowie targetu i w jaki sposób możesz pomóc im je rozwiązać. Ponadto trzeba sprawdzić, jakie kanały marketingowe są najbardziej skuteczne w ich przypadku. Chodzi na przykład o pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach internetowych, e-mail marketing czy social media.
Dane na temat rynku
Sukces projektu interaktywnego zależy od tego, czy prawidłowo rozpoznasz rynek, na którym masz zamiar działać. Dlatego warto dokonać jego przeglądu i sprawdzić jego aktualny stan pod kątem poziomu popytu, oferowanych produktów lub usług, wdrażanych innowacji oraz przepisów, na przykład podatkowych. Istotne jest również określenie perspektyw na przyszłość.
Badania rynku powinny objąć ponadto analizę konkurentów. Warto zweryfikować ich:
- wielkość i profil działania;
- lokalizację;
- strukturę organizacyjną;
- działania w sferze marketingu, które są najbardziej efektywne.
Możesz posłużyć się benchmarkingiem, który polega na porównaniu swojego pomysłu z praktykami stosowanymi przez najlepszych konkurentów. Jeśli zamierzasz przeprowadzić analizę rynku, zwróć uwagę również na opinie klientów na temat działalności konkurentów. Taka wiedza pomoże Ci określić, co możesz zaoferować odbiorcom, aby odnieść sukces.
Z jakich etapów składa się analiza rynku?
Aby rzetelnie wykonać badanie rynku, zadbaj o prawidłową kolejność działań. Na początek należy wyznaczyć cele analizy – zwykle jest to zgromadzenie informacji na temat grupy docelowej oraz konkurentów.
Następnie trzeba wybrać formę badania.
- Pierwotne jest najbardziej czasochłonne, gdyż wymaga samodzielnego przeprowadzenia analiz. Z uwagi na szeroki zakres, często podejmowane jest we współpracy z wyspecjalizowanymi firmami. Warto je zrealizować dlatego, że dostarczy najbardziej aktualnych i trafnych danych.
- Wtórne polega na przeglądzie i wyciągnięciu wniosków z materiałów dostępnych w internecie czy w prasie drukowanej. Możesz bazować na przykład na artykułach branżowych, w których znajdziesz opisy konkurentów, albo na statystykach opublikowanych między innymi przez Główny Urząd Statyczny.
W praktyce najlepiej jest równocześnie przeprowadzić oba rodzaje badania rynku. W ten sposób będziesz miał pewność, że zgromadzone dane będą miały wyczerpujący charakter.
W ramach badań pierwotnych warto zastosować kwestionariusz ankiety. To bardzo wygodna forma analizy rynku, która pozwoli szybko dotrzeć do respondentów. Najlepiej zdecydować się na dystrybucję ankiety poprzez kanał online. W wirtualnym środowisku użytkownicy są anonimowi, dlatego chętniej wyrażają opinie, również te o charakterze krytycznym. Można wybrać także formę telefoniczną, jednak pochłonie ona więcej czasu.
Kolejne kroki podczas badania rynku to zbieranie oraz analiza danych. Można je zgrupować w tabele i wykresy, co ułatwi sporządzenie raportu. W jego ramach należy przedstawić wnioski z analiz dotyczących rynku, klientów i konkurencji, a także określić optymalną strategię działań w obszarze marketingu i sprzedaży.
Po co przed projektowaniem realizuje się badania rynkowe?
Analiza rynku to kluczowy etap podczas projektowania interaktywnego. Jeśli chcesz zbudować stronę WWW, która będzie atrakcyjna dla odbiorców i wyświetli się wysoko w wynikach wyszukiwania, powinieneś zidentyfikować potencjalnych klientów oraz poznać branżę i firmy działające w jej ramach. Będzie to podstawą do podjęcia optymalnych decyzji biznesowych i budowy właściwej strategii marketingowej. Ułatwi Ci również zaprojektowanie witryny pod kątem graficznym czy treściowym.
Zrozumienie potrzeb klientów
Analiza rynku jest potrzebna, abyś poznał potencjalny target pod kątem jego potrzeb i problemów, z jakimi boryka się na rynku. Jest to niezbędne, aby szybko znaleźć klientów, co zapewni oczekiwane przez Ciebie zyski.
Dzięki badaniu rynku dostarczysz członkom grupy docelowej dokładnie tego, czego oczekują. Już na starcie projektu zapewnisz im satysfakcję. To sprawi, że zbudujesz wokół swojej marki grono lojalnych klientów, którzy nie tylko będą regularnie korzystać z Twojej oferty, ale również wypromują firmę poprzez marketing szeptany. Jest to niezwykle istotne w kontekście budowy pozytywnego wizerunku na rynku, a także zwiększenia świadomości marki.
Analizy rynku pozwolą Ci podjąć prawidłowe decyzje biznesowe. W ten sposób już na starcie działalności będziesz wiedział, jak sprzedawać produkty lub usługi i promować je, aby odnieść sukces. To także idealny sposób na to, aby zabezpieczyć się przed ryzykiem strat finansowych w wyniku niespełnienia wymagań klientów.
Budowa właściwej strategii marketingowej
Badania rynkowe są potrzebne, aby zaplanować i wdrożyć strategię marketingową dopasowaną do potrzeb nabywców. Dzięki analizie klientów i konkurencji:
- wybierzesz odpowiednie kanały oraz narzędzia marketingowe – czasem wystarczy budowa strony WWW, jednak nierzadko potrzebne jest zaangażowanie się także w kampanie prowadzone w social mediach czy poprzez e-mail;
- dostosujesz przekaz reklamowy do oczekiwań odbiorców, w tym pod kątem tematyki, języka komunikacji i fraz kluczowych – wartościowe i angażujące treści są niezbędne, aby przyciągnąć i zatrzymać uwagę użytkowników.
Badania rynku to doskonały sposób na to, aby zidentyfikować szanse rynkowe i wykorzystać je w swoich działaniach promocyjnych. Mogą nimi być na przykład działania prowadzone w oparciu o real-time marketing. Polega on na publikowaniu materiałów dotyczących bieżących wydarzeń politycznych, społecznych czy kulturalnych. Angażujące teksty i memy na portalach społecznościowych czy materiały video wzbudzą ciekawość odbiorców i pomogą zbudować długofalowe relacje z otoczeniem. Może to stać się ważnym czynnikiem osiągnięcia sukcesu podczas wdrożenia projektu interaktywnego.
Zaprojektowanie strony WWW, która odpowiada na oczekiwania użytkowników
Analizy rynku pomogą Ci określić, jak ma wyglądać witryna internetowa. Poznanie potrzeb członków grupy docelowej pozwoli zaprojektować:
- warstwę graficzną oraz elementy interfejsu użytkownika – chodzi o wygląd menu i zakładek, w tym rodzaj materiałów wizualnych (zdjęcia, animacje itp.);
- funkcjonalności dostępne w serwisie.
Duże znaczenie ma też warstwa tekstowa, która obejmuje opisy kategorii i produktów, teksty ofertowe czy artykuły blogowe. Istotne są również metadane, czyli meta title oraz meta description. Wszystkie treści na stronie internetowej powinny być zoptymalizowane pod oczekiwania użytkowników i nasycone frazami, których szukają w Internecie. Należy ponadto zadbać o właściwą strukturę tekstów – potrzebne są nagłówki ze słowami kluczowymi, linki oraz przyciski CTA, czyli wezwania do działania („Zamów”, „Pobierz” itp.).
W wyniku poznania oczekiwań targetu Twoja strona będzie zbudowana na miarę potrzeb jego członków. Efektem będzie zwiększenie ruchu w witrynie. Dzięki temu łatwiej Ci będzie doprowadzić do uzyskania konwersji, czyli wykonania przez użytkowników akcji typu kupno produktu albo zapis do newslettera.
Analiza rynku – kto powinien się tym zająć?
Badanie rynku to czasochłonny proces, który wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Należy dobrać prawidłową metodę analizy, a także zbudować kwestionariusz ankiety zawierający pytania, które pozwolą Ci precyzyjnie zidentyfikować grupę docelową. Nie mniej ważne jest fachowe opracowanie wyników oraz przedstawienie zebranych danych w formie wyczerpującego raportu.
Jeśli nie chcesz tracić czasu na samodzielną analizę rynku lub nie masz wystarczających kompetencji w tym zakresie, warto zdecydować się na współpracę z profesjonalną agencją interaktywną. Zajmie się ona Twoim projektem kompleksowo. Zadba nie tylko o przeprowadzenie badania potrzeb klientów i analizy konkurencji, ale także o zaplanowanie i wdrożenie strategii marketingowej. Zbuduje funkcjonalną, prostą w obsłudze i atrakcyjną pod kątem wizualnym stronę WWW, która przyciągnie klientów i stanie się jednym z czynników osiągnięcia przez Ciebie przewagi konkurencyjnej. Dzięki agencji interaktywnej przekujesz swoje plany w sukces.