Czytnik kontroli dostępu

System kontroli dostępu umożliwia rozpoznawanie każdej osoby, która wchodzi na teren firmy. Działa za pomocą czytników, które pomogą zwiększyć poziom bezpieczeństwa na terenie przedsiębiorstwa, a także zarejestrować czas pracy personelu. Sprawdź, jakie możliwości daje identyfikacja osób przy użyciu czytników zbliżeniowych czy na kod PIN oraz czym jest czytnik kontroli dostępu.

Co to jest system kontroli dostępu?

Urządzenia kontroli dostępu są przydatne do sprawdzania, kto chce wejść na teren firmy. Umożliwiają automatyczną identyfikację osób poruszających się po budynkach przedsiębiorstwa. Są montowane na drzwiach, bramach czy szlabanach. Za ich pomocą można rejestrować ruch zarówno w obrębie poszczególnych pomieszczeń, jak i całych budynków, a nawet ich kompleksów.

Czym jest system kontroli dostępu?

Z jakich elementów składa się oprogramowanie do rejestracji czasu pracy?

W pełni autonomiczna oraz skuteczna i profesjonalna kontrola dostępu jest możliwa tylko wówczas, gdy system zostanie oparty na odpowiednich urządzeniach i oprogramowaniu. Konieczny jest serwer oraz kontroler dostępu, a także wbudowane czytniki i zamki elektroniczne.

Serwer

Centralnym elementem systemu RCP jest serwer. Za pomocą specjalnego interfejsu można:

  • przyznawać i zmieniać uprawnienia, na przykład pod względem poziomów dostępu;
  • gromadzić dane na temat użycia czytników, w tym pod kątem czasu czy miejsca.

Serwer pozwala sprawnie zarządzać całym systemem i szybko reagować na przykład na naruszenia bezpieczeństwa. Jest konieczny, aby wszystkie urządzenia były zintegrowane ze sobą i działały prawidłowo.

Centrala sterująca

System alarmowy w zakresie kontroli dostępu nie będzie działał efektywnie bez jednostki sterującej.  Centrala podejmuje decyzję o przydzieleniu bądź odmowie dostępu. Wszystko odbywa się automatycznie, bez potrzeby ingerencji ze strony użytkowników.

Kontroler dostępu

Dostęp do pomieszczeń jest możliwy dzięki specjalnemu czytnikowi. Umożliwia odczytanie danych identyfikacyjnych osoby, która zamierza wejść do określonego budynku czy pomieszczenia. To on, po kontakcie z centralą sterującą, odpowiada za dostęp do danej strefy. W całym systemie odgrywa więc zasadniczą rolę.

Kontroler dostępu

Transponder działa za pomocą sieciowego interfejsu komunikacyjnego. Stosowane są w nim różne standardy, jak:

  • RS-485 – świetnie sprawdzi się w rozległej i rozproszonej sieci, a także w trudnych warunkach, na przykład przemysłowych;
  • TCP/IP, który zapewni kompatybilność z wieloma systemami komputerowymi, co ułatwi integrację poszczególnych urządzeń w ramach kontroli dostępu;
  • Mifare – czytnik kart zbliżeniowych w tym standardzie ma wydajny chipset i sporą pamięć operacyjną, dzięki czemu działa szybko; zaletą jest również duży zasięg komunikacji, nawet do 1 m.

Na rynku dostępne są ponadto czytniki służące do otwierania drzwi, które działają za pomocą technologii Bluetooth. Niektóre można obsługiwać z poziomu aplikacji mobilnej, co jest bardzo wygodne i usprawnia zarządzanie całym systemem.

Bez względu na to, czy czytniki kontroli dostępu mają być wykorzystywane w hali magazynowej, czy w biurze albo hotelu, warto stosować trwałe i niezawodne karty bądź breloki renomowanych producentów, na przykład marki Roger albo Satel. Najlepsze są urządzenia zasilane elektrycznie z podtrzymaniem bateryjnym, które po wyłączeniu prądu umożliwią pracę nawet do 72 godzin. Jest to ważne na przykład w obliczu pożaru, gdy trzeba szybko przeprowadzić ewakuację. Przed zakupem czytników zwróć uwagę na to, czy mają odpowiednią klasę ochrony. Optymalnie powinno być to IP65.

Zamek elektroniczny

Zamki elektroniczne i pozostałe elementy systemu

Aby po prawidłowym odczytaniu danych uwierzytelniających przez kontroler dostępu możliwe było otwarcie drzwi, muszą one być wyposażone w zamek elektromagnetyczny. Pozwoli odebrać sygnał od czytnika i w odpowiednim momencie zwolni rygiel.

Każdy system kontroli dostępu powinien być ponadto wyposażony w:

  • czujniki wejścia, które montuje się po wewnętrznej stronie pomieszczenia – umożliwiają użytkownikom opuszczenie strefy chronionej;
  • kontaktrony, czyli czujniki informujące o tym, że drzwi nie zostały zamknięte.

Aby kontrola dostępu działała prawidłowo, wszystkie elementy muszą być sprawne i właściwie skonfigurowane. Niezbędny jest fachowy montaż oraz odpowiednia konserwacja. Zadania z tym związane warto powierzyć specjalistycznej firmie.

Jakie czytniki może zawierać zestaw kontroli dostępu?

Producenci czytników oferują coraz bardziej funkcjonalne i zaawansowane karty czy czytniki do zarządzania kontrolą dostępu. Najpopularniejsze są te, które umożliwiają otwarcie drzwi po zbliżeniu specjalnej karty, a także po zidentyfikowaniu użytkownika za pomocą odcisku palca albo kodu PIN.

Czytnik kontroli dostępu

Czytnik zbliżeniowy RFID lub Bluetooth

Tego typu kontroler pozwala na otwarcie drzwi albo szlabanu po zbliżeniu specjalnej karty czy breloka. Do jego najważniejszych zalet zaliczyć należy to, że:

  • działa bezstykowo, co jest bardzo ważne na przykład w placówkach medycznych;
  • jest łatwy w obsłudze;
  • można go eksploatować wiele lat, bez względu na intensywność użytkowania.

Karta zbliżeniowa może działać w oparciu o RFID, czyli identyfikację radiową (często stosowany jest standard Unique 125 kHz), albo Mifare czy Bluetooth. Niektóre urządzenia mają wbudowaną pamięć wewnętrzną, co umożliwi zapisanie danych, a także system komunikatów głosowych. Mogą mieć również klawiaturę czy kamerę.

Kontroler dostępu na kod

Taki czytnik na obudowie ma klawiaturę, na której wpisuje się kod PIN. Dopiero po jego zatwierdzeniu można otworzyć drzwi. Jeśli zastosujesz takie rozwiązanie w swojej firmie, warto co jakiś czas zmienić kody dostępu. Pozytywnie wpłynie to na stan bezpieczeństwa.

Czytnik biometryczny

Czytnik biometryczny

W systemach kontroli dostępu znajduje zastosowanie również czytnik linii papilarnych czy skaner tęczówki oka. Dostępne jest także rozpoznawanie twarzy. Taki sposób autoryzacji jest bardzo korzystny dla firmy, gdyż zapewni najwyższe standardy bezpieczeństwa. Nie ma ryzyka, tak jak w przypadku innych rodzajów czytników, że osoba nieuprawniona uzyska dostęp do strefy chronionej w wyniku:

  • kradzieży bądź skopiowania karty zbliżeniowej;
  • posłużenia się kodem PIN, który takiej osobie przypadkowo lub celowo podał jeden z pracowników.

Niektóre transpondery pozwalają na dwuetapową weryfikację. Dodatkowym zabezpieczeniem może być na przykład mobilny identyfikator.

Czytnik UHF

Kontroler dostępu wykorzystujący fale radiowe o częstotliwości 300-3000 Mhz ma spory zasięg, który wynosi nawet kilkanaście metrów. Świetnie sprawdzi się między innymi w dużym zakładzie logistycznym, na przykład magazynowym albo dystrybucyjnym, bądź na parkingu.

Do czego w zakładach produkcyjnych czy budynkach hotelowych przyda się obsługa kart i breloków w systemie kontroli dostępu?

Zestaw kontroli dostępu można zastosować w dowolnej firmie. Nie ma znaczenia branża oraz rodzaj prowadzonej działalności. Przyda się zawsze wtedy, gdy zależy Ci na ograniczeniu ryzyka:

  • uzyskania dostępu do budynków i pomieszczeń przez nieuprawnione osoby – jest to bardzo ważne na przykład w przypadku stref, w których znajdują się niebezpieczne materiały i substancje;
  • kradzieży sprzętów czy dokumentów firmowych.

Obsługa kart w hotelu

Czytnik zbliżeniowy lub biometryczny to świetne rozwiązanie, aby usprawnić wykonywanie zadań przez pracowników. Jeśli poruszają się między różnymi pomieszczeniami, nie muszą tracić czasu na korzystanie z tradycyjnych kluczy albo ich szukanie u innych osób.

Gdy jesteś właścicielem firmy, dzięki czytnikom możesz rozliczać czas pracy personelu. W systemie gromadzone są informacje na temat momentu, w którym rozpoczynają i kończą realizację obowiązków zawodowych. Ułatwi Ci to ewidencję czasu, jaki spędzają w firmie, i pomoże zapobiec ewentualnym nadużyciom w tym obszarze.

Karty zbliżeniowe oraz czytniki RFID bądź UHF wpłyną również na oszczędność kosztów. Wynika to z tego, że nie musisz zatrudniać agencji ochrony, a w razie kradzieży lub zgubienia kluczy bądź odejścia pracowników wymieniać zamków w drzwiach. Cena, jaką trzeba ponieść w związku z zakupem systemu kontroli dostępu, to stosunkowo niewielki koszt w porównaniu do korzyści, jakie zyskasz dzięki niemu.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NICESOFT.PL

Oferujemy najnowocześniejsze rozwiązania, które pomogą Ci osiągnąć sukces w dzisiejszym trudnym konkurencyjnym świecie biznesu.

Kontakt

© 2024 Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

agencja interaktywna kraków, systemy it kraków, tworzenie stron internetowych kraków