Platformy sprzedażowe – jak wybrać najlepszą platformę e-commerce?

Przyzwyczajenia zakupowe oraz metody uzupełniania domowych zapasów, garderoby czy też wybierania prezentów na przestrzeni ostatnich trzech dekad uległy kompletnej przemianie, a wchodzące w wiek dorosły pokolenie konsumentów z pewnością już nie wyobraża sobie, że kiedyś zakupy w sieci były lekką ekstrawagancją.

Nic dziwnego, że stale rosnący rynek zakupów online oraz sprzężone z nim sektory dostawców i przewoźników notują coraz wyższe obroty. To bez wątpienia niezwykle atrakcyjna metoda sprzedaży, która niesie za sobą mnóstwo plusów i wielu branżach stanowi podstawę wysokich obrotów oraz rozwoju firmy, wydatnie przyczyniając się do zwiększenia grona kupujących i budowania renomy marki.  Poznajmy największe platformy sprzedażowe w Polsce i zobaczmy co mają do zaoferowania swoim użytkownikom.

Jak skutecznie zwiększać sprzedaż w Internecie?

Sklep internetowy czy platforma e-commerce – jak skutecznie zwiększać sprzedaż w Internecie?

Internet charakteryzuje się dużą dynamiką zmian, nieustanną ewolucją oraz różnorodnością. Podobnie rzecz wygląda z kanałami sprzedaży, które stale się rozwijają, poszerzają możliwości transakcyjne, wprowadzają wygodne dla klientów rozwiązania w kwestii dostaw bądź odroczonych płatności. Niewątpliwie więc ograniczanie się do sprzedaży wyłącznie za pośrednictwem własnego sklepu internetowego nie podbije zysków tak, jak skorzystanie z kanałów e-commerce i potęgi ich zasięgu. Nawet stojąc w bezpośredniej konfrontacji z konkurencją i uczestnicząc w bataliach cenowych można dostrzec zauważalny wzrost zamówień oraz sprzedaży – najpopularniejsze platformy handlowe z pewnością obiecują napływ nowych klientów.

Rynek sprzedaży e-commerce stale ewoluuje, jedne portale znikają, inne się przeobrażają i zmieniają swój profil, więc warto również śledzić statystyki popularności i liczby odnoszące się do ilości transakcji zawieranych za pośrednictwem danej platformy. Stawiając na sprzedaż wielokanałową i poznając tajniki biznesu e-commerce możemy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom kupujących oraz oferować swój asortyment w Polsce i na świecie, sterując wszystkim za pomocą najpopularniejszych platform sprzedażowych o globalnym zasięgu.

Każdy rynek, branża czy sektor charakteryzuje się swoimi odmiennymi metodami bądź zasadami handlu, które warto przez cały czas monitorować, by konkurencja nie odskoczyła i nie przejęła naszych klientów. Wybór platformy marketplace w Polsce może wydawać się wyzwaniem, ale wystarczy odrobina rozeznania i zaznajomienia się ze specyfiką z każdej z nich, by dopasować ją do oczekiwań.

Własny sklep internetowy

Własny sklep internetowy, Marketplace, OLX czy inne platformy sprzedażowe w Polsce – które rozwiązanie zapewni marketingowy sukces?

Głównym źródłem sprzedaży online powinien pozostać własny sklep internetowy, który można rozwijać i ulepszać zgodnie z oczekiwaniami klientów, ale zewnętrzne platformy sprzedażowe, porównywarki cen czy real-time bidding będą doskonale uzupełniać sieć transakcyjną. Z pewnością warto różnicować swoją sprzedaż kilkoma kanałami, tak żeby lepiej zabezpieczać firmę przed potencjalnym ryzykiem niepowodzenia na jednym z nich bądź nagłego wycofania się platformy z naszego kraju.

O tym, że takie sytuacje są możliwe, przekonali się na początku 2023 roku użytkownicy Shopee, które próbowało szturmem podbijać polski rynek e-commerce i równie szybko się z niego wycofało. Aby więc nie doświadczyć podobnego zaskoczenia nie warto uzależniać się tylko od jednego serwisu i stawiać wszystko na jedną kartę, tym bardziej, że największe platformy mogą niekorzystnie dla nas zmieniać swoją politykę, regulaminy bądź windować opłaty sprzedażowe powyżej akceptowalnych stawek.

Trudno natomiast wskazać rozwiązanie uniwersalne i jednoznacznie stwierdzić, który z kanałów będzie najlepszy – niektórym na początku wystarczy sprzedawać na Marketplace na Facebook’u lub OLX, zaś by rozpocząć sprzedaż na większą skalę na rodzimym rynku można postawić na platformę Shoper, Shopify bądź Erli. Natomiast równoległy rozwój witryny internetowej oraz poszerzanie możliwości własnego sklepu online pozwoli na sprzedaż na platformach docierających do różnych grup użytkowników, mniejsze uzależnienie od prowizji od sprzedaży czy też wysokich kosztów utrzymania konta.

Najlepsze platformy sprzedażowe

Najlepsze platformy sprzedażowe oraz rozwój sektora e-commerce w Polsce – co trzeba wiedzieć? 

Oczywistym wyborem jest z pewnością polska platforma Allegro, mająca miażdżącą przewagę na rodzimym rynku. Ocenia się, że niemal 90 % konsumentów dokonuje swoich internetowych zakupów właśnie za jego pośrednictwem, tym bardziej, że należą do niego również OLX i Ceneo. Nie da się jednak przejść obojętnie wobec wysokich prowizji oraz agresywnej konkurencji, co jest zmorą wielu użytkowników Allegro, choć platforma oferuje coraz więcej funkcjonalności, metod płatności oraz dostaw, a w Polsce w 2023 osiągnęła niemal 14,5 miliona aktywnych kupujących. Jest twardą konkurencją dla Amazona i wśród platform zakupowych trudno wskazać dla niej godnego rywala.

Ale istnieją też zupełnie inne rozwiązania, bo mimo, że ta najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce ma ogromne grono zwolenników, jest równocześnie obiektem uprzedzeń niektórych konsumentów i to z rozmaitych przyczyn. Jeżeli więc nie chcemy być kojarzeni tylko z firmą, która jest „polecanym allegrowiczem”, warto spojrzeć na platformy typu SaaS, działające na zasadach abonamentowych, platformy dedykowane bądź należące do open source.

SaaS

Software as a Service, czyli SaaS, to rodzaj modelu biznesowego, w którym klientowi jest udostępniona usługa abonamentowa w chmurze – w tym wypadku będzie to oprogramowanie, służące do stworzenia i uruchomienia własnego sklepu internetowego. To klarowny i jasno określony wariant współpracy, w jakim otrzymujemy gotowe rozwiązania, zróżnicowane pod względem funkcjonalności oraz ceny, w zależności od wybranego pakietu, ale w każdej wersji pozwalające prowadzić aktywną sprzedaż w sieci. Dzięki temu przedsiębiorcy nie muszą mierzyć się z kosztami opracowania bądź zakupu oprogramowania i instalowania go na swoim sprzęcie, a korzystają z usługi, która jest cyklicznie aktualizowana, poprawiana i usprawniana.

To ogromny atut dla będących u progu swojej kariery w e-commerce niedużych firm, tym bardziej, że etap tworzenia sklepu jest intuicyjny i nie wymaga umiejętności programistycznych. Platforma ta oferuje cały ekosystem rozszerzeń i aplikacji, dzięki którym możesz rozbudować funkcjonalności własnego sklepu, zarządzać treścią, katalogiem produktów, śledzić zamówienia i wyniki sprzedaży czy też integrować różne formy płatności, co znacząco ułatwia prowadzenie biznesu w sieci.

Można nadzorować to samodzielnie, ale przy współpracy z doświadczonymi agencjami, zajmującymi się pełną obsługą sprzedaży, kampaniami i reklamami, w zasadzie każdy może w miarę szybko i sprawnie uruchomić swój sklep internetowy bez konieczności poświęcania na to dłuższego czasu. Przykładami takich platform SaaS są m.in.: Shoper, Shopify, IdoSell czy też Sote.

Platforma sprzedażowa

Przy wyborze odpowiedniej platformy warto stawiać na te, które wspomogą nas w kwestii pozycjonowania i marketingu, ale też o stale rosnącym zasięgu, który potencjalnie może przydać się w przyszłości. Erli to platforma e -commerce, której założeniem jest łączenie sprzedawców z kupującymi, jest kolejną interesującą alternatywą dla dotychczasowych rozwiązań e-handlu. Rzucając rękawicę gigantom handlu typu Marketplace czy Allegro owa polska platforma e-commerce w szybkim tempie przyciąga sprzedających, jak też kupujących i notuje imponujące wskaźniki rozwoju.

Internetowe platformy sprzedażowe a integracja z własnym sklepem internetowym – o czym powinien wiedzieć każdy sprzedawca online?

W zależności od oferowanego asortymentu, ilości produktów czy możliwości instalacji na własnym serwerze, mali i średni przedsiębiorcy mogą wybierać dopasowane plany i wdrażać za ich pomocą ofertę w dopracowanym, intuicyjnym, pozbawionym błędów i stale monitorowanym środowisku. Najpopularniejsze platformy e-commerce oferują interfejs przyjazny użytkownikowi, który ułatwia przeglądanie produktów, dokonywanie zamówień oraz posiada obsługę płatności przez DotPay, PayU czy Przelewy24. To będzie z pewnością przyciągać klientów, zaś ich zaufanie zbuduje ochrona danych osobowych i gwarancja bezpieczeństwa zakupów.

Integracja z Przelewy24

Dzięki wykorzystaniu narzędzi marketingowych i SEO, możliwości integracji z aplikacjami czy wysłania zaproszeń do klientów, które to rozwiązania platforma dostarcza, średnie i duże firmy mogą aktywnie prowadzić swoje kampanie za pośrednictwem wybranej platformy, mając w zanadrzu pełne wsparcie techniczne oraz pewność stabilnego działania abonamentowego oprogramowania.

Każda platforma przyciąga innymi atutami, natomiast wybór jednej z nich można poprzedzić rozeznaniem w kwestii oferowanych funkcji, sprawdzając jednocześnie koszta interesujących nas usług. Prowadzenie sprzedaży i dostosowanie platformy  typu marketplace samo w sobie nie jest trudne, natomiast wiadomym jest, że towar „sam się nie sprzeda” i niezbędne są przemyślane strategie marketingowe, kierujące odbiorców do naszych kanałów sprzedaży.

Darmowa platforma handlowa – zestawienie najpopularniejszych rozwiązań.

Rosnącą popularnością cieszą się różne platformy otwarte, których kod źródłowy jest dostępny publicznie i bezpłatnie. Mogą zatem być elastycznie modyfikowane, dowolnie rozwijane i rozpowszechniane przez programistów, a także dostosowane pod specyficzne wymagania danego sklepu internetowego. Umożliwiają również połączenie z innymi kanałami e-commerce, więc w miarę rozwoju firmy i zwiększania zasobów budżetowych możemy wykorzystywać skalowalność i możliwość uruchamiania na własnym serwerze.

Darmowa platforma handlowa

PrestaShop, OpenCart czy WooCommerce oferują darmowe pobieranie i wdrożenie sklepu, zaś płatne dodatkowo funkcje, opłaty licencyjne, pakiety językowe czy wsparcie techniczne są modułami, które możemy opcjonalnie wdrażać, by stworzyć własny świetnie prosperujący i responsywny sklep internetowy.

Szeroki wachlarz możliwości, dostosowany do skali firmy, pozwala na uruchomienie sklepu internetowego niezależnie od tego, czy w ofercie jest pięć czy pięćset tysięcy artykułów. Odpowiednie pakiety abonamentowe są dostosowane do różnych przedsięwzięć i dzięki temu pozwalają zaistnieć na rynku każdemu, kto ma pomysł i plan na swój własny biznes. W ślad za wdrożeniem własnego sklepu online powinna iść dobra kampania marketingowa i działania reklamowe.

Platformy sprzedażowe oraz serwisy e-commerce na świecie są miejscem, w którym możliwe jest prowadzenie nie tylko samej sprzedaży online, stanowią system pozwalający na stworzenie strony internetowej sklepu zupełnie od podstaw przy użyciu dopracowanych i skutecznych narzędzi. To z pewnością jeden z najlepszych sposobów na rozpoczęcie przygody z handlem internetowym, który nie niesie ze sobą wysokiego ryzyka, a sprzedaż produktów tą drogą bez wątpienia jest trendem, który zdominuje transakcje handlowe na wiele lat.

Jeżeli potrzebujesz uruchomić swój własny sklep online – zapraszamy do skorzystania z naszych usług tworzenia sklepów internetowych!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *