Shopify to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie, pozwalająca stworzyć i prowadzić sklep online. Jedną z głównych zalet Shopify jest szybka konfiguracja sklepu, ułatwiająca start projektu. Dzięki gotowym szablonom, które możesz modyfikować na wiele sposobów, ostateczna wersja sklepu internetowego nie tylko spełni Twoje oczekiwania, ale będzie również optymalnie skonfigurowana. To jednak dopiero początek, gdyż trzeba zadbać o rozwój i wzrost sprzedaży, skuteczny marketing oraz zbudowanie relacji z klientami. Do osiągnięcia założonych celów przydadzą się poszczególne aplikacje dla Shopify, ale by osiągnąć sukces sprzedażowy potrzebna jest najpierw optymalizacja SEO. Czy można wykonać ją samodzielnie?
Czym jest Shopify? Czy sklep internetowy na tej platformie się opłaca?
Oprogramowanie Shopify oferuje większość funkcji, których możesz oczekiwać od nowoczesnej platformy e-commerce. Słowo klucz brzmi: integracja, między innymi z mediami społecznościowymi, systemem mailingowym, płatnościami elektronicznymi, ale także z gigantami sprzedaży w sieci, czyli Amazon i Allegro.
CMS Shopify oferuje rozbudowane możliwości dzięki szerokiej gamie wtyczek i rozszerzeń, pozwalających dostosować go do specyfiki każdej branży. Prawidłowo skonfigurowany sklep online musi być przyjazny w obsłudze dla użytkowników, jednak by klienci mogli trafić na niego w sieci, niezbędny jest proces pozycjonowania. Każdy właściciel witryny internetowej marzy o tym, by link do jego sklepu pojawiał się wśród pierwszych wyników wyszukiwania, prawda?
Jak rozszerzyć funkcjonalność sklepu na Shopify?
Jeśli wybierasz aplikacje do Shopify, nie sugeruj się ich ceną – najpierw spójrz na ilość opinii w Shopify App Store oraz oznaczenie build for Shopify. Trzeba również zweryfikować integralność programu z samym Shopify i innymi aplikacjami. Wszystkie mogą pomóc Ci rozwijać markę w zaplanowany sposób, a w zależności od potrzeb i zasobów finansowych, możesz wybrać narzędzia z bezpłatnymi i płatnymi wersjami. Jeśli chodzi o funkcjonalności, aplikacje można podzielić na trzy główne kategorie:
- przeznaczone do marketingu i poprawy konwersji (Klaviyo, Judge.Me – Reviews)
- do obsługi Customer Service, związane głównie z przyjmowaniem zgłoszeń od klientów (Shopify Inbox, Omnisend Email Marketing & SMS)
- do zarządzania ofertą sklepu i rozbudowywania jego funkcjonalności (Search & Discovery, Sniffe omnibus – Omnibus)
Można jeszcze dodać aplikacje związane z subskrypcjami, Google Tag Manager oraz do zarządzania treścią lub postami w Twoim sklepie. Jeśli chcesz zadbać o oprawę wizualną, interesujące są możliwości aplikacji CapCut – Video & Image Maker. To wszechstronne narzędzie do edycji plików multimedialnych, z różnymi funkcjami pomocniczymi łączącymi się z Shopify. Na polskim rynku przydatna może być aplikacja InPost, dająca dostęp do wszystkich usług związanych z obsługą zamówień i wysyłaniem paczek (Paczkomat, Kurier, Paczka w Weekend).
Pozycjonowanie sklepu Shopify – o czym należy wiedzieć z punktu widzenia SEO?
SEO i pozycjonowanie stron internetowych są ze sobą ściśle powiązane, ale nie oznaczają tego samego. Czym się różnią? Search Engine Optimization obejmuje strategie i działania, które mają na celu poprawę widoczności sklepu w wyszukiwarkach. SEO skupia się na optymalizacji, natomiast proces pozycjonowania koncentruje się na osiągnięciu jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. To nie tylko zwiększa ruch na stronie, ale przede wszystkim przyciąga wartościowych klientów. Wspólnie przynoszą policzalne korzyści w postaci większej liczby konwersji, dzięki czemu Twój sklep na Shopify zyska przewagę nad konkurencją i stanie się rozpoznawalną marką.
Google oraz inne wyszukiwarki mają największy wpływ na to, czy Twój sklep online zostanie zauważony przez internautów. Im wyższa pozycja, tym większa szansa, że poszukujący danego produktu lub usługi klient odwiedzi właśnie Twoją witrynę. Miejsce w TOP 10 lub TOP 5 zauważalnie zwiększy widoczność Twojego sklepu, co ma bezpośrednie przełożenie na wzrost zamówień i sprzedaży.
Może Cię zainteresować: Skuteczne pozycjonowanie WordPress – poradnik
Jak wygląda optymalizacja?
Optymalizacja SEO na Shopify jest kluczowa, aby Twoja strona i produkty były łatwiej znajdowane w wyszukiwarkach takich jak Google. Oto szczegółowy poradnik krok po kroku, jak zoptymalizować sklep na Shopify.
1. Optymalizacja Strony Głównej (Online Store > Preferences)
- Tytuł strony i opis (Title i Meta Description):
- Zaloguj się do panelu admina Shopify.
- Przejdź do Online Store > Preferences.
- W sekcji Title and Meta Description, wprowadź tytuł strony oraz meta opis. Upewnij się, że są one krótkie i zawierają ważne słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój sklep i produkty. Tytuł nie powinien przekraczać 60 znaków, a opis 160 znaków.
2. Optymalizacja Produktów (Products > Product Name)
- Tytuł i opis produktu (Product Title i Product Description):
- Przejdź do Products w panelu admina Shopify.
- Kliknij na produkt, który chcesz zoptymalizować.
- W sekcji Product Title upewnij się, że zawiera on najważniejsze słowa kluczowe związane z produktem, ale jest naturalny i przyjazny dla użytkownika.
- W Product Description opisz produkt w sposób dokładny, ale też atrakcyjny dla odwiedzających. Zawieraj słowa kluczowe, ale nie przesadzaj z ich liczbą. Pisz dla ludzi, nie tylko robotów Google.
3.Optymalizacja Kolekcji (kategorie) (Products > Collections)
-
-
- Tytuł i opis kolekcji:
- Przejdź do Products > Collections.
- Kliknij na wybraną kolekcję.
- W sekcji Collection Title dodaj nazwę kolekcji, która zawiera słowa kluczowe.
- W opisie kolekcji (w Collection Description) opisz, co zawiera ta kolekcja, wykorzystując słowa kluczowe związane z kategorią produktów.
- Tytuł i opis kolekcji:
-
Do każdej podstrony trzeba wprowadzić:
-
- Page title powinien zawierać nazwę produktu i słowa kluczowe.
- Meta description – krótki opis produktu, który zachęci użytkowników do kliknięcia.
- URL – adres URL produktu, powinien być krótki, łatwy do zapamiętania i zawierać nazwę produktu oraz słowa kluczowe.
Działania marketingowe na platformie Shopify
Jakie działania prowadzi się w przypadku, gdy sklep znajduje się na platformie Shopify? Płatne kampanie SEM i remarketing pozwalają szybko zbudować ruch, tak samo działają reklamy Google Ads. Ale w momencie zaprzestania kampanii trzeba liczyć się z utratą zainteresowania klientów – w końcu konkurencja nie śpi.
Choć usługi agencji SEO wiążą się z kosztami, to w dłuższej perspektywie przynoszą zauważalne korzyści. I nie są to chwilowe wzrosty, tylko wynik dobrze przemyślanej i wdrożonej strategii. Popularność Twojego sklepu może przypominać sinusoidę, której fala wznosząca wiąże się z rozpoczęciem działań marketingowych, a gwałtowny spadek następuje wkrótce po wygaszeniu kampanii. Ale może być również rysowana pnącą się w górę linią trendu, gdzie każde działanie przynosi długofalowy skutek i stabilnie rosnące zyski.
Współpraca z agencją SEO – korzyści dla Twojego sklepu
Nawiązanie współpracy z agencją interaktywną to inwestycja, która zwraca się z nawiązką. Musisz mieć świadomość, że promowanie sklepu na Shopify jest procesem czasochłonnym, ale efekty działań SEO będą utrzymywać się przez długi czas. Oczywiście można spróbować zająć się tym samodzielnie, ale tu pojawia się pytanie o sens takiego podejścia do zagadnienia. Agencja interaktywna swoje działania zaczyna od audytu SEO oraz UX, oceniając użyteczność witryny internetowej pod kątem user experience i badając poszczególne aspekty SEO.
Pamiętaj, że jednorazowe podjęcie działań nie jest wystarczające, nawet jeśli zaangażujesz w to wszystkie swoje siły. Liczy się systematyczność, analiza poszczególnych wskaźników i modyfikowanie strategii zgodnie z wynikami, a także planowanie następnych kroków. Jak wygląda praca specjalistów i pozycjonowanie SEO?
Na początku niezbędna jest analiza ruchu, bo na jej podstawie powstaje strategia działania. Następnie dobierane są słowa kluczowe – najpopularniejsze i najbardziej konwertujące frazy wyszukiwarek. W trakcie audytu określany jest aktualny stan sklepu internetowego, a także definiowane obszary, które wymagają pilnych zmian. Wprowadzane optymalizacje techniczne mają pomóc zrozumieć robotom Google zawartość Twojej strony, a to niezwykle istotna kwestia.
Pozycjonowanie Shopify – pytania i odpowiedzi
Optymalizacja sklepu Shopify, realizowana przez doświadczonych specjalistów, jest gwarancją osiągnięcia sukcesu w konkurencyjnym biznesie e-commerce bez potykania się o problematyczne zagadnienia. O czym warto wiedzieć?
Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga wiedzy?
Aplikacje, takie jak SEO Optimizer: All‑in‑one SEO, SEO Content Blocks, czy Sitemap & NoIndex Manager, pomagają podnieść pozycję sklepów internetowych, jednak same w sobie nie są gwarancją sukcesów. Aby zrobić użytek z tych narzędzi, trzeba znać specyfikę działania robotów Google i rozumieć zasady indeksowania stron.
Jak wygląda i ile trwa audyt SEO sklepu na platformie Shopify?
Pozycjonowanie sklepu internetowego jest procesem czasochłonnym i wymagającym wielu godzin pracy oraz systematyczności. Co istotne, efekty nie przyjdą natychmiastowo. Niekiedy będą one widoczne po kilku miesiącach, a w innym przypadku dopiero po kilkunastu. Specjaliści SEO rozumieją proces sprzedażowy, a także specyfikę e-commerce, dzięki czemu opracowana strategia pozycjonowania sklepu internetowego na Shopify z pewnością przyniesie efekty
Czy pozycjonowanie sklepu na Shopify to dobra inwestycja?
Choć usługi profesjonalistów wiążą się z kosztami, to w rzeczywistości przynoszą duże korzyści w dłuższej perspektywie czasu. Poprawie ulegnie między innymi doświadczenie użytkownika (User Experience), dzięki któremu klienci po prostu polubią zakupy w Twoim sklepie. Dostępny budżet zostanie rozsądnie wykorzystany na zwiększenie ruchu na stronie, a eksperci dopracują strategię SEO tak, że przełoży się ona na świetny ROI.