Powered by Smartsupp
CRM grafika

Praca w systemie CRM – jak zacząć?

Nowoczesne rozwiązania dla biznesu, które pomagają w zarządzaniu relacjami z kontrahentami, przy organizacji danych oraz w optymalizacji procesów sprzedażowych, usprawniają działalność firmy na wielu poziomach. Jednym z takich rozwiązań są systemy CRM (Customer Relationship Management). Ich strategia działania koncentruje się na jak najdokładniejszym poznaniu każdego klienta poprzez analizę jego zachowań i spełnianie bieżących potrzeb. CRM ma na celu zwiększenie satysfakcji z obsługi i w efekcie pomaga budować długofalowe relacje biznesowe, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów promocji i sprzedaży. Zanim jednak Twoja firma zacznie w pełni korzystać z możliwości takiego oprogramowania, warto wyjaśnić, czym właściwie są programy CRM i dlaczego są tak istotne we współczesnej koncepcji zarządzania obsługą klienta?

Spis treści

Czym jest system CRM?

Czym jest CRM?
Zacznijmy od tego, że CRM to coś więcej niż uporządkowana baza danych z kilkoma dodatkowymi funkcjami. Jest to narzędzie strategiczne, które ma zwiększać wyniki sprzedaży. Rozpoczęcie pracy z systemem CRM stanowi pierwszy krok w stronę poprawy efektywności biznesu i budowania wizerunku firmy dbającej o swoich klientów. Ale pełne wykorzystanie tych możliwości opiera się na zrozumieniu funkcjonalności, jakie program ma do zaoferowania i wymaga podjęcia kolejnych kroków. Systemy zarządzania relacjami z klientami umożliwiają śledzenie historii interakcji, przetwarzanie danych kontaktowych, prognozowanie sprzedaży, automatyzację procesów marketingowych oraz generowanie raportów i analiz. I tutaj pojawia się pytanie – jak wybrać oprogramowanie CRM dla firmy i czym się kierować?

Na wstępie najważniejsza jest analiza indywidualnych potrzeb. Należy określić, które funkcje programu będą istotne – czy potrzebujesz podstawowego narzędzia do zarządzania kontaktami, a może zaawansowanego systemu z funkcjami analitycznymi? W proces wyboru optymalnego rozwiązania i późniejszego testowania systemu powinien być zaangażowany cały zespół pracowników – program musi być intuicyjny i spełniać oczekiwania użytkowników. Jest to etap poznawania poszczególnych funkcji, zadawania pytań oraz testów funkcjonalnych, które nie pociągają za sobą poważnych czy negatywnych konsekwencji.

Wdrożenie rozwiązania CRM zakłada kilka etapów:

  • konfiguracja systemu,
  • import bazy danych,
  • szkolenia pracowników z zakresu obsługi,
  • przekazanie skonfigurowanego systemu,
  • analiza danych, obserwacja i weryfikacja działania oraz doskonalenie.

Oprogramowanie CRM – funkcje i możliwości

Nowoczesne systemy CRM są wykorzystywane jako wszechstronne oprogramowanie nadzorujące i wspierające najważniejsze procesy biznesowe w firmie. Niezależnie od wielkości czy specyfiki branży, odpowiednio wdrożony CRM znacząco poprawi efektywność operacyjną i jakość obsługi klienta nie tylko w przedsiębiorstwach związanych z produkcją, logistyką czy transportem. Kancelarie prawne, agencje reklamowe, towarzystwa ubezpieczeniowe czy firmy konsultingowe również chętnie wykorzystują CRM do zarządzania długoterminowymi relacjami z klientami, monitorowania postępów w projektach oraz generowania raportów. CRM to narzędzie, które rośnie razem z firmą. Niewielkie przedsiębiorstwa mogą zacząć od prostych rozwiązań, a w miarę rozwoju biznesu integrować bardziej zaawansowane moduły – automatyzację marketingu, personalizację ofert czy zarządzanie projektami.

Tradycyjne systemy CRM często wymagają specjalistycznego wsparcia programistów, zarówno podczas wdrożenia, jak i w trakcie wprowadzania zmian czy dostosowywania systemu do specyficznych potrzeb firmy. To generuje dodatkowe koszty i wydłuża proces implementacji. Skalowalny i elastyczny system CRM, oparty na platformie no code, umożliwia tworzenie i modyfikowanie aplikacji bez potrzeby programowania i kodowania. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość wprowadzania zmian szybko i zgodnie z potrzebami, a to znacząco redukuje koszty i pozwala oszczędzić czas, jednocześnie zwiększając dostępność dla mniejszych przedsiębiorstw. Ponadto systemy CRM działające w chmurze zapewniają dostęp do danych z dowolnego urządzenia i miejsca na świecie, więc umożliwiają zespołom sprzedaży i obsługi klienta pełną mobilność.

Zobacz także: System archiwizacji dla dokumentów bankowych – jaki program wybrać?

Jak wygląda praca w systemie CRM?

CRM creatio

Źródło screenu CRM – https://www.youtube.com/watch?v=Czw4d9R60ts

Jak to działa? Zacznijmy od podstaw, czyli od poprawy organizacji pracy – zamiast rozsiania informacji o klientach w arkuszach kalkulacyjnych, folderach czy na osobnych komputerach, w CRM masz wszystko zgromadzone w jednym miejscu. Pracownicy posiadają łatwy dostęp do danych w każdej chwili, a to pozwala uniknąć chaosu informacyjnego. Przykładowo – klient dzwoni z zapytaniem o ostatnio złożone zamówienie. Dzięki CRM możesz w kilka sekund sprawdzić historię jego zakupów, prześledzić proces realizacji zamówień lub sprawdzić ewentualne zgłoszenia reklamacyjne czy też serwisowe. Handlowiec przygotowujący się do rozmowy z klientem może też w kilka chwil sprawdzić historię transakcji i dostosować ofertę do jego potrzeb.

Integracja danych w jednym miejscu usprawnia nie tylko komunikację z klientem, ale również pomaga współdziałać różnym działom firmy. Jak może wyglądać praca w systemie CRM? Zarządzanie klientami wystarczy podzielić na kilka stref kompetencji:

  • dział marketingu tworzy i śledzi kampanie, analizuje dane klientów i prowadzi automatyzację,
  • dział sprzedaży zarządza kontaktami, monitoruje transakcje i prognozuje wyniki,
  • obsługa klienta rozwiązuje problemy, prowadzi historię zgłoszeń i buduje pozytywne relacje.

Filozofia CRM opiera się na zrozumieniu potrzeb klientów i uzyskaniu wiedzy dotyczącej ich preferencji, a także na wypracowaniu pozycji doradcy. Systemy CRM oferują różne narzędzia analityczne, monitorujące efektywność strategii marketingowych, sprzedażowych i obsługowych. Wygenerowane raporty pomagają marketingowcom ocenić dotychczasowe działania i wybrać te, które przynoszą największe korzyści – pokazują na przykład, jakie produkty są najczęściej wybierane w danym regionie, a to ułatwia planowanie nowej, skutecznej strategii sprzedażowej.

Jak system CRM dla firm wpływa na obsługę klienta?

Obsługa klienta
Jednym z największych atutów CRM jest automatyzacja powtarzalnych czynności przy obsłudze klientów firmy, w tym wysyłanie przypomnień o płatnościach czy prowadzenie spersonalizowanych kampanii marketingowych. Pracownicy poszczególnych działów mają pełną kontrolę nad swoimi obowiązkami i unikają pomyłek – nie zapomną o ważnym spotkaniu i przygotują ofertę zgodną z oczekiwaniami strategicznego klienta.

Praca w systemie CRM to przede wszystkim lepsza organizacja codziennej pracy i długoterminowe korzyści w dziedzinie zarządzania obsługą kontrahentów. Centralizacja danych oraz automatyzacja procesów pomagają sprostać rutynowym obowiązkom i sprzyjają realizacji złożonych projektów. Jednocześnie CRM nie narzuca jednego, z góry określonego schematu sprzedaży, który będzie oderwany od procesów sprzedażowych występujących w danej firmie.

Często spotykanym mitem dotyczącym systemów CRM jest przekonanie, że służą one kontrolowaniu operatywności handlowców. W rzeczywistości jest dokładnie na odwrót – głównym celem CRM jest wspieranie zespołów sprzedażowych w osiąganiu wyznaczonych celów. Systemy te usprawniają i przyspieszają pracę handlowców – odciążają ich od rutynowych zadań i oferują pomoc przy przygotowywaniu ofert czy spełnianiu specjalnych życzeń klientów.

Przeczytaj także: Elektroniczna ewidencja czasu pracy – jaki jest najlepszy program?

Sprawne zarządzanie relacjami z klientem i korzyści z wdrożenia CRM – podsumowanie

Zarządzanie firmą
Systemy CRM to wszechstronne narzędzia, które zrewolucjonizowały sposób zarządzania relacjami z klientami. Umiejętne wykorzystanie zalet tego oprogramowania pozwala firmom trafnie dostosować ofertę do ich oczekiwań na podstawie raportów, pomagających zrozumieć, które strategie działają najlepiej, a które wymagają zmian. To oczywiście wpływa na usprawnienie sprzedaży oraz planowanie przyszłych działań marketingowych, a więc przynosi rezultaty w postaci rosnącej satysfakcji klientów i lepszej współpracy wszystkich działów firmy.

Elastyczny system CRM typu no code oferuje integrację z innymi popularnymi aplikacjami (e-mail, kalendarze, systemy e-commerce czy systemy obsługi klienta) i pomaga automatycznie synchronizować informacje, by uzyskać pełen obraz klientów oraz działań z nimi związanych. Nie należy zapominać o jednym – bieżące dostosowywanie strategii w oparciu o wyniki jest ważnym elementem wykorzystania zalet systemu CRM. Tylko regularna analiza danych pozwoli na identyfikację obszarów wymagających poprawy, optymalizację procesów biznesowych oraz skuteczniejsze planowanie strategii marketingowych.

Łatwy i intuicyjny system NiceCRM – sprawdź nasz program!

NiceCRM to nowoczesny system do zarządzania relacjami z klientami, który cechuje się prostotą obsługi i intuicyjnym interfejsem. Umożliwia efektywne zarządzanie kontaktami, automatyzację sprzedaży oraz zaawansowaną analizę i raportowanie. Dzięki możliwości personalizacji dopasowuje się do potrzeb różnych branż, co ułatwia wdrożenie i codzienną pracę. Integracja z innymi systemami wspiera optymalizację procesów biznesowych.

Jeśli potrzebujesz CRM w swojej firmie – napisz do nas! Kontakt: biuro@nicesoft.pl

Pozostałe wpisy