Projektowanie logo firmy – jak stworzyć skuteczne logo?

Indywidualny wyróżnik każdej marki w formie znaku graficznego jest jednym z ważniejszych elementów identyfikacji wizualnej, która ma wywoływać trwałe skojarzenia klientów i konsumentów z daną firmą. W obecnych czasach logo jest niezbędne nie tylko wielkim korporacjom czy też przedsiębiorstwom istniejącym od dekad, ale stanowi ważny element w kreowaniu wizerunku dla małych firm lub nawet pojedynczych przedsięwzięć. Pokolenie odbiorców przyzwyczajonych do wszechobecnych mediów społecznościowych czy platform streamingowych, udostępniających klipy wideo i nagrania o szerokich zasięgach, zapisuje w swojej świadomości ulubione filmy i kojarzy je z logiem konkretnego kanału.

Siła wirtualnych mediów jest nie do przecenienia, a wielu popularnych obecnie twórców zaczynało od skromnych, amatorskich nagrań, by po latach wykreować własną markę, okraszoną autorskim logo. Tak więc tradycyjne rozumienie „znaczka firmowego” uległo przemianom i poszerzeniu jeśli chodzi o metody docierania do grupy docelowej. Jak wygląda projektowanie logo firmy i czym kierować się przy jego tworzeniu bądź modyfikacji?

Jak zaprojektować logo lepiej, niż inni?

Czy kreator logo online wystarczy, by stworzyć firmowy logotyp? Jak zaprojektować logo lepiej, niż inni?

Nie da się ukryć, że jeżeli chodzi o pomysł i metody wcielania go w życie, to współcześnie można stworzyć projekt samodzielnie, za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi i programów oraz wydatnej pomocy sztucznej inteligencji. Oczywiście wszystko zależy od późniejszych planów komercyjnego zastosowania stworzonego logotypu, bo jeżeli mamy w głowie wykorzystanie go na różnych platformach czy też sprzedaż gadżetów, pamiątek, koszulek i innych temu podobnych towarów, to z pewnością należy przygotować logo wektorowe.

Mamy wówczas pewność, że niezależnie od rozmiaru czy też sposobu użycia skalowalne i elastyczne pod względem zmian rozmiaru logo będzie się równie dobrze prezentować w mikroskali, na materiałach reklamowych, na stronach internetowych, jak i na wielkoformatowych nośnikach reklamowych typu banery czy kasetony. To właśnie dzięki grafice wektorowej możemy skalować nasze projekty bez żadnej utraty na końcowej jakości, a obraz opisany za pomocą figur geometrycznych i umiejscowiony w układzie współrzędnych, wygląda jednakowo dobrze zarówno w rozmiarze kilku, jak i kilkuset centymetrów kwadratowych.

Profesjonalne logo wektorowe nie jest koniecznością, jeśli nie przewidujemy szerszego wykorzystywania takiego znaku, ale jako element identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa cały projekt graficzny logo musi być dokładnie przemyślany.

Zasady projektowania logo z wykorzystaniem typografii

Zasady projektowania logo z wykorzystaniem typografii – znak graficzny, który wyróżni Twoją markę i stanie się elementem identyfikacji wizualnej firmy.

Na początku warto poznać pewien kanon zasad i reguł, które pozwolą stworzyć logo firmy poprzez projekt trafiający do odbiorców, dający się bez trudu zapamiętać oraz skojarzyć z konkretną marką. Nawet jeśli początkowo masz zamiar wykorzystać darmowe kreatory logo i efekt ich pracy będzie w zupełności wystarczający, to należy podchodzić do tego w metodyczny sposób. Podstawowym zagadnieniem jest oczywiście reprezentatywność i spójność z charakterem działalności bądź misją marki. Dobrze jest uwzględnić elementy indywidualne, ale pamiętając przy tym, że znak firmowy powstaje dla odbiorców, a nie dla twórców. Może więc w ciekawy, zwięzły i oryginalny sposób przedstawiać naszą firmę bądź branżę i z pewnością musi odróżniać się od konkurencji.

Typografia podczas tworzenia logo firmy odnosi się do ogółu zasad i wytycznych, dotyczących projektowania znaków pisarskich, a krój pisma, jego styl czy odstępy między znakami mogą podkreślić intencje autora. Jeśli więc chcemy mieć logo wykorzystujące zarówno grafikę, jak i litery, to należy zadbać o ich dobre rozplanowanie i estetykę. Prostota formy zapewni ponadczasowość i łatwość późniejszego restylingu, którego można dokonywać co kilka lub kilkanaście lat, na przykład podczas ważnych zmian asortymentowych lub wprowadzania innowacji na rynek.

Wiele firm z wieloletnią tradycją wraca do korzeni, wykorzystując pierwowzory swoich znaków rozpoznawczych, maskotek, talizmanów czy podpisów założycieli marki. To doskonała metoda przy wszelkiego rodzaju okrągłych okazjach i rocznicach, by powiązać aktualny brand z historycznym. Trzeba też pamiętać, że moda zmienia się na przestrzeni dekad i pewne elementy stają się na przemian passé i trendy, powracając cyklicznie na fali sentymentu. Dokonywanie rewolucyjnych zmian nie zawsze będzie krokiem naprzód i przełoży się na efekt marketingowy, sztuką jest więc zrobić logo, które będzie kojarzone przez kolejne pokolenia odbiorców i jednocześnie niezmiennie skuteczne marketingowo.

Cechy dobrego logo

Cechy dobrego logo – zasady tworzenia, których warto przestrzegać, wzorując się na rozwiązaniach znanych marek

Kolorystyka oraz czcionki są pierwszymi elementami, z którymi spotyka się zmysł wzroku odbiorców i tu należy zadbać o to, by przekaz był czytelny i nie przytłaczał ilością bodźców – dwa lub trzy kolory, jeden lub dwa rodzaje czcionek oraz zwrócenie uwagi na to, by logo prezentowało się równie atrakcyjnie w wersji monochromatycznej. Nie jest to z pewnością miejsce, w którym trzeba upychać wszystkie informacje o marce oraz umieszczać na siłę slogany czy motto  – mogą to być ewentualnie daty założenia bądź krótka myśl przewodnia, ale nadmiar informacji w graficznym znaku nie ma większego sensu.

Ważną decyzją jest za to wybór typu logo – piktogram, czyli sama grafika bez słów, emblemat, czyli znak graficzny z wkomponowaną nazwą czy też złożone logo, w którym dodatkowo znajdą się wspomniane, krótkie informacje o firmie. Przy wyborze wykonawcy i ustalaniu koncepcji warto zwrócić uwagę na to, jak będzie wyglądał proces projektowania logo, nanoszenia zmian i poprawek oraz wcielania w życie wersji finalnej na wszystkich platformach, które mamy zamiar używać w celach reklamowych.

Dobry grafik i projektant po nakreśleniu mu ogólnego pomysłu powinien zaoferować kilka wstępnych koncepcji, które będą realizować główne założenia i spośród których będzie można wyłonić faworyta do stworzenia nowego logo. Może to być droga kompromisów i rezygnacji z niektórych planów, jeśli te okażą się niezbyt atrakcyjne wizualnie, może też być dziełem łączącym naszą wizję z doświadczeniem zawodowym i wyczuciem realiów rynku przez profesjonalistów.

Zaczynając od ogólnych szkiców, można finalnie skończyć z czymś wyjątkowym i stanowiącym zalążek znaku firmowego, który stanie się jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Proces tworzenia logo dla firm wymaga rozsądnego szafowania środkami ekspresji, a elementy graficzne bądź znak firmowy składający się wyłącznie z liter zapisanych oryginalną czcionką stworzą ciekawe logo i kluczowy element identyfikacji wizualnej marki.

O czym warto pamiętać podczas projektowania logo firmy?

O czym warto pamiętać podczas projektowania logo firmy i jak wykreować niepowtarzalny logotyp?

Własne logo to unikalny znak graficzny firmy, ale przyjęta w projektowaniu prostota, spójność, trafność i minimalizm odwdzięczą się za jakiś czas, gdy kolejni menedżerowie marki zapragną zmian wizerunkowych lub odświeżenia najbardziej rozpoznawalnych elementów identyfikacji wizualnej. Logo firmowe opracowane od nowa bądź stylizowane na bazie istniejącego powinno korespondować z marką i jej grupą odbiorców – jeśli ta się nie zmienia i na przykład nadal proponujemy odzież sportową, produkty mleczne bądź ekskluzywną papeterię, to znak firmowy nie potrzebuje gwałtownych rewolucji, a jedynie drobnej restylizacji bądź aktualizacji.

W wielu sektorach jednak zachodzi przemiana branżowa lub rozszerzenie działalności – firma produkująca dotąd tylko blachę stalową, ale celująca w produkcję nowoczesnych drzwi wejściowych czy bram garażowych będzie chciała jednocześnie zachować swoje dziedzictwo oraz podkreślić doświadczenie, jak również dodać do logotypu coś, co będzie odnosiło się do współczesnej oferty. Warto jednak mieć świadomość, że znak firmowy musi być łatwy do zapamiętania i charakterystyczny, niekoniecznie wiążąc nasz asortyment czy ofertę usługową z logotypem. Jeżeli marka i jej logo wzbudzą zainteresowanie odbiorców, to związek grafiki z produktem pozostanie pomijalny.

Można przeanalizować znaki firmowe światowych marek i wysnuć własne wnioski. Czy najpopularniejsze buty sportowe bądź producenci urządzeń elektronicznych eksponują swoją ofertę w postaci graficznej przy ich rozpoznawalnym globalnie logo? Nie jest to konieczność, by na siłę umieszczać tego rodzaju odnośniki, choć jeśli jest na to dobra sposobność i kreatywny pomysł, wtedy można śmiało to realizować. Trendy w projektowaniu logo zmieniają się dość płynnie, można natomiast założyć, że prosta forma, która składa się wyłącznie z niezbędnych detali i logo złożone z możliwie prostych elementów zapewnią dobry efekt na długi czas, z możliwością przeprowadzania delikatnych modyfikacji.

Dobre logo firmy a identyfikacja wizualna

Dobre logo firmy a identyfikacja wizualna – co należy wziąć pod uwagę i jaką rolę pełni logo w działaniach marketingowych?

Bardzo istotnym elementem podczas projektowania logo firmy jest dla wielu osób nazwisko założyciela bądź właściciela marki, co na przykład dla kancelarii adwokackich, klinik lekarskich bądź oficjalnych dealerów zagranicznych firm stanowi podstawę, od której rozpoczynają koncepcję opracowywania własnego znaku firmowego. Estetyka i elegancja, stonowane kolory i klasyczny krój pisma oraz czytelność czcionki są podstawowymi składnikami na spójny projekt logo. Nie są to przecież branże, w których warto stawiać na kontrowersyjne rozwiązania, jaskrawe barwy lub przesadne ozdoby graficzne – potencjalni klienci będą raczej zachęceni umiarem i wyrafinowaniem.

Jeżeli umiejętnie wykorzystamy to w marketingu, wówczas powszechna rozpoznawalność znaku firmowego, obecnego na wizytówkach, w witrynach internetowych czy w reklamach przełoży się na to, że brand czy nazwa firmy stanie się z nim nierozłącznie związana. Taki symbol ma zapadać w pamięć, więc może mieć nadaną trójwymiarowość, fakturę lub być podkreślony figurą geometryczną, ale pozostając ponadczasowym i unikalnym oraz odpornym na zmieniające się trendy i modę.

Nie ma jednej skutecznej, uniwersalnej i stuprocentowo pewnej szkoły projektowania skutecznego logo, czasem okazuje się wręcz, że chwytanie się dwuznaczności, ekstrawagancji bądź  skojarzeń wywoła bardzo pozytywny efekt dla Twojej firmy. Wielu twórców bądź założycieli przedsiębiorstw jeśli posiada charakterystyczne nazwisko lub obmyśla intrygującą nazwę dla swojego przedsięwzięcia, może celowo wykorzystywać grę słów, by wykreować logo marki trafnie do tego nawiązujące.

Stawiaj na przemyślane rozwiązania podczas tworzenia logo

Należy oczywiście uruchomić przy tym inne działania marketingowe, dzięki którym skorelowany ze sobą będzie cały przekaz – począwszy od przedstawienia oferty, asortymentu bądź usług aż po trwałe zapisanie się w świadomości klientów przyjętą formą promocji. Tożsamość marki musi być budowana różnymi kanałami od pierwszego dnia kampanii reklamowej, a doświadczenie użytkownika, czyli UX, będzie bardzo ważne w przypadku reklam kontekstowych, w których momentalnie rozpoznawalne logo pełni bardzo istotną rolę.

Podczas tworzenia logo, samodzielnie bądź przez usługi agencji, niewątpliwie warto stawiać na docelowe i przemyślane rozwiązania, które wyróżnią się na tle konkurencji. Z marketingowego punktu widzenia ważne jest, że przebiją się w social mediach, będą znakiem rozpoznawczym strony www i staną się filarem tożsamości oraz charakteru marki we wszystkich działaniach reklamowych, zaś stworzenie logo będzie jednym z pierwszych podjętych w tym celu kroków.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *