Czym jest system kontroli dostępu?
System kontroli dostępu, w skrócie SKD, to oprogramowanie, które służy do weryfikowania osób wchodzących na teren hotelu. Dotyczy to:
- pracowników, na przykład kelnerów czy kucharzy;
- gości hotelowych;
- dostawców, którzy dostarczają żywność albo elementy wyposażenia wnętrz.
SKD strzeże wejścia zarówno do budynków, jak i pokoi hotelowych. Przyda się również w przypadku bram do garaży, a także szlabanów na parkingach. Za jego pomocą można zabezpieczyć ponadto recepcję, kuchnię, pokoje biurowe czy magazyn, w którym przechowuje się produkty żywnościowe. System znacznie podnosi bezpieczeństwo obiektu, co jest korzystne dla wszystkich osób w nim przebywających.
Z jakich elementów składa się SKD?
Aby można było wdrożyć SKD i nim administrować, musi on być wyposażony w ściśle zintegrowane ze sobą podzespoły. Dużą rolę w systemie pełni centrala sterująca i serwer. Niezbędne są również zamki elektroniczne w drzwiach oraz czytniki znajdujące się bezpośrednio przy nich.
Serwer i centrala
Serwer i centrala pozwolą sterować SKD. Serwer jest niezbędny po to, aby przyznawać i modyfikować uprawnienia oraz określać poziomy dostępu do poszczególnych budynków i pokoi. Poza tym gromadzi dane na temat korzystania z transponderów, w tym tego, kiedy i gdzie zostały uruchomione.
Centrala odpowiada za przyznawanie dostępu do poszczególnych stref po dokonaniu przez użytkowników prób autoryzacji. Działa automatycznie, a więc nie ma potrzeby każdorazowego potwierdzania dostępu do danego pomieszczenia na przykład przez administratora systemu.
Kontroler dostępu
Kontrolery dostępu umożliwiają gościom czy pracownikom wchodzenie do stref chronionych. Służą do odczytu danych identyfikacyjnych. Działają za pomocą różnych standardów komunikacyjnych. Często spotykanym jest czytnik kart zbliżeniowych Mifare (ma zasięg do 1 m) albo technologia Bluetooth.
Firmy zajmujące się montażem SKD w ofercie posiadają różne kontrolery dostępu. Zwykle są to:
- karty RFID, które działają bezstykowo, za pośrednictwem fal radiowych;
- kontrolery na kod PIN, przeważnie 4-literowy.
Nowoczesne systemy kontroli dostępu mogą być wyposażone również w czytniki danych biometrycznych. Takie rozwiązanie sprawi, że dostęp do Twojej firmy będzie możliwy po zeskanowaniu linii papilarnych albo tęczówki oka.
Zamek elektroniczny
SKD to wysoki poziom automatyki. Działa za pomocą podzespołów, które nie wymagają ręcznej obsługi. Taki charakter mają wkładki umieszczone w drzwiach wejściowych czy w bramach, które:
- odbierają sygnały od transponderów;
- po otrzymaniu od centrali sterującej powiadomienia zezwalającego na udzielenie dostępu do danego miejsca, zwalniają rygiel znajdujący się w drzwiach i umożliwiają naciśnięcie klamki.
W sprzedaży znajdują się zamki elektroniczne jedno- oraz dwustronne. Pierwsze umożliwią użytkownikom, po dokonaniu uwierzytelnienia, wejście do strefy chronionej, natomiast drugie również jej opuszczenie. Aby SKD miał kompleksowy charakter, warto go wyposażyć również w kontaktrony, czyli czujniki, które informują o niezamkniętych drzwiach.
Do czego w obiektach hotelowych przyda się kontrola dostępu?
Wdrożenie systemu hotelowego pomoże Ci automatycznie kontrolować nie tylko, kto wchodzi na teren Twojej firmy. SKD przyda się również do rejestracji czasu pracy personelu.
Kontrola osób wchodzących do obiektów i pomieszczeń
SKD to wysoki poziom bezpieczeństwa dla Ciebie, Twoich pracowników oraz klientów. Uruchomi się automatycznie wówczas, gdy ktoś będzie próbował wejść do budynków czy apartamentów hotelowych. W takiej sytuacji niezbędna będzie autoryzacja i dopiero po jej pozytywnym przejściu dana osoba będzie mogła przekroczyć drzwi, bramę albo szlaban.
Monitoring czasu pracy pracowników
System kontroli dostępu dla hoteli pomoże Ci również zarządzać czasem pracy personelu. Identyfikacja pracowników przyczyni się do automatycznego rejestrowania wejść i wyjść, co pozwoli efektywnie:
- monitorować spóźnienia oraz długość przerw w pracy;
- rozliczyć nadgodziny czy urlopy.
Jakie korzyści odniesie hotel dzięki wdrożeniu SKD?
SKD jest idealnym rozwiązaniem dla hotelu. Nie wymaga rozbudowanych inwestycji z Twojej strony, a dzięki niemu będziesz mógł w sprawny i efektywny sposób zarządzać bezpieczeństwem oraz personelem w swojej firmie.
Lepsza kontrola nad osobami przebywającymi na terenie hotelu
SKD to świetny sposób na to, aby w odpowiednim stopniu zadbać o komfort i bezpieczeństwo gości. Nie musisz martwić się o to, że ktoś nieuprawniony wejdzie do hotelu. To skuteczne zabezpieczenie przed ryzykiem kradzieży:
- dokumentów firmowych – szczególnej ochronie powinny podlegać dokumenty zawierające tajemnice przedsiębiorstwa, które mogą zostać wykorzystane przez konkurentów albo przestępców;
- wyposażenia hotelowego – SKD pomoże lepiej zabezpieczyć wartościowe urządzenia AGD czy RTV;
- rzeczy należących do gości – ewentualna utrata cennych przedmiotów mogłaby negatywnie wpłynąć na wizerunek hotelu.
SKD oferuje wysoki poziom ochrony, dlatego nie musisz zatrudnić specjalistycznej agencji. To świetny sposób na comiesięczne oszczędności.
Szybsze i bezpieczniejsze wykonywanie zadań przez pracowników hotelu
Dzięki SKD nie ma potrzeby stosowania tradycyjnych zamków, co jest bardzo wygodne. Ułatwi pracownikom realizację zadań, gdyż nie będą musieli gorączkowo szukać kluczy, które zapewniłyby dostęp do stref chronionych. Każdemu członkowi personelu można przypisać określony poziom dostępu, dlatego bez problemu wejdzie tam, gdzie musi wykonać jakieś zadanie.
Atutem systemu kontroli dostępu jest też to, że nie ma potrzeby wymiany zamków mechanicznych w razie utraty bądź kradzieży kluczy bądź zwolnienia pracowników. Efektem jest więc znaczna oszczędność pieniędzy. Nawet w przypadku zgubienia karty RFID można łatwo wyrobić nową. W takiej sytuacji warto jedynie zmienić kod dostępu w systemie, co jest bardzo łatwe.
Sprawniejsza ewakuacja w razie pożaru
SKD pozwoli szybko zareagować w sytuacjach alarmowych. Można go łatwo zintegrować na przykład z systemem przeciwpożarowym, co ułatwi ewakuację. W razie zagrożenia automatycznie odblokuje rygle w drzwiach, dzięki czemu wszystkie osoby przebywające na terenie hotelu będą mogły go bezpiecznie opuścić. System sprawdzi się również, gdy trzeba będzie zorganizować ewakuację w wyniku pojawienia się zagrożenia epidemicznego albo alarmu bombowego.
Jaki system kontroli dostępu najlepiej sprawdzi się w hotelu?
Jeśli w swoim hotelu chcesz zastosować kontrolę dostępu, pamiętaj, że musi ona odznaczać się wysoką jakością. SKD powinien być:
- prosty w obsłudze – niezbędny jest czytelny interfejs i panel administracyjny;
- trwały i zapewnić wieloletnie użytkowanie bez potrzeby ingerowania w oprogramowanie czy poszczególne podzespoły – potrzebne są zamki i transpondery odporne na czynniki zewnętrzne, w tym zarówno na uszkodzenia mechaniczne, jak i na warunki atmosferyczne; przed zakupem sprawdź ich klasę wodoodporności (optymalna to IP65);
- funkcjonalny, a więc ściśle dopasowany na przykład do liczby użytkowników, a także do hierarchii dostępu do poszczególnych pomieszczeń, jaka obowiązuje w Twoim hotelu;
- bezprzewodowy, bez okablowania, co ułatwi kontrolę nad nim, a także oszczędzi czasu i wydatków związanych z koniecznością poprowadzenia przewodów do drzwi i bram – dobrze, aby SKD mógł być zarządzany w sposób mobilny, na przykład za pomocą smartfona, dzięki czemu będziesz miał do niego dostęp w trakcie podróży służbowej.
Podczas wdrożenia SKD najlepiej skorzystać z usług doświadczonej i wykwalifikowanej firmy, która zapewni profesjonalny montaż, zgodny z Twoimi potrzebami. Dużym atutem współpracy z takim partnerem jest to, że zaoferuje Ci inne, nie mniej funkcjonalne systemy, które świetnie sprawdzą się w hotelu. Przykładem jest archiwum elektroniczne albo monitoring energii.