Istotą optymalizacji i zwiększania widoczności stron internetowych jest analiza SEO i związane z jej efektami działania, które będą miały na celu wzrost popularności witryny. Pozycjonerzy i fachowcy od słów kluczowych korzystają w swej pracy z narzędzi, które wydatnie przyczyniają się do tego, by efekty ich starań były zauważalne, między innymi poprzez zwyżkujące pozycje w wynikach wyszukiwania. Jest to jedno z zadań stawianych profesjonalistom, by przeskoczyć konkurentów i poprzez szczegółowy audyt SEO przygotować strategie zwiększające ruch na stronie.
Służące ku temu narzędzia pozwalają oceniać efekty pozycjonowania stron online i stan domeny pod kątem SEO, potencjał i popularność fraz kluczowych oraz analizować konkurencję. W które programy warto zainwestować i czy darmowy audyt SEO jest możliwy? Zobaczmy, jak prezentują się zalety i cechy szczególne TOP 5 darmowych narzędzi SEO, stworzonym na potrzeby porównania, ale bez wskazywania zwycięzcy, bo w rzeczywistości każde z nich ma nieco odmienny cel. Jakie oferują funkcje w zakresie wyszukiwania słów kluczowych i czy są wśród nich polskie narzędzia do analizy konkurencji?
Google Analytics 4 – darmowy i skuteczny audyt SEO na początek i analiza linków
Od widoczności strony w Google zależy, czy użytkownicy będą chętnie odwiedzali dany adres internetowy oraz wracali do niego, stąd też większość oprogramowania SEO pozwala analizować witryny i szybko weryfikować efekty wdrożonych zmian. Zacznijmy od Google Analytics 4, narzędzia pozwalającego na śledzenie źródeł ruchu na stronie, analizowanie zachowań użytkowników oraz konwersji, czyli bardzo istotnych do oceny skuteczności działań SEO wskaźników. Narzędzie Google jest pomocne w określeniu tego, które elementy witryny przyciągają, a które odpychają potencjalnych klientów, jakie treści są najpopularniejsze oraz skąd pojawiają się użytkownicy na danej stronie www.
Bardzo cenne są liczby odnoszące się do nowych użytkowników wraz z analizą, ile wygenerowano sesji na stronie. Google Analytics pomaga zdefiniować pochodzenie odwiedzających witrynę, wskazując dane demograficzne oraz źródła pochodzące z innych stron. Dzięki temu przeprowadzenie dogłębnej analizy kondycji strony internetowej jest usprawnione i przyspiesza proces planowania strategii SEO. To bezpłatne, ale wydajne narzędzie wspierające pozycjonowanie, podłączone do ponad połowy wszystkich witryn w sieci i pozwala na trafną weryfikację fraz, które generują wejścia oraz zestawianie danych dotyczących wizyt na stronie dla różnych krajów bądź nawet urządzeń.
Yoast SEO – narzędzie do analizy słów kluczowych i optymalizacji SEO strony w WordPress
Yoast SEO to popularne narzędzie SEO, cenione zwłaszcza przez użytkowników WordPressa jako wtyczka. Umożliwia optymalizację treści, by była bardziej przyjazna dla wyszukiwarek i skupia się na najbardziej istotnych aspektach, które są niezbędne do osiągnięcia dobrego rankingu wyszukiwania w Google, między innymi czytelności, znacząco ułatwiając przeprowadzanie optymalizacji.
Dobra skuteczność działania pomaga uzyskiwać widoczne efekty, a poprzez łatwy dostęp do meta tagów i meta opisów oraz aktualizację mapy witryny Yoast SEO wydatnie wspiera pozycjonowanie. Jest to doskonałe narzędzie dla wszystkich zaczynających swoją karierę twórców, aby dać im pewność co do jakości publikowanych treści.
Wtyczka SEO monitoruje wszystkie działania, podpowiadając i wskazując co można jeszcze poprawić, a gdzie przeprowadzone zmiany przynoszą oczekiwany rezultat. Optymalizacja witryn w WordPress nie musi zatem być żmudnym i trudnym zadaniem, a z darmowym pluginem Yoast SEO będzie w zasięgu każdego, nawet bez większego doświadczenia w tej dziedzinie.
Screaming Frog SEO – narzędzie do monitorowania błędów na Twojej stronie
Screaming Frog SEO Spider to narzędzie przydatne do analizy SEO na stronie, które pomaga zidentyfikować problemy techniczne, duplikaty treści, brakujące tagi tytułów i inne zagadnienia audytu technicznego stron internetowych. Analiza czynników on-site konkretnej witryny, którą oferuje ten crawler internetowy, pomaga ocenić jak wygląda struktura strony oraz wykryć występujące na niej nieprawidłowości.
Takie skanowanie jest niezastąpione w diagnostyce problemów SEO, a bezpłatna wersja Screaming Frog umożliwia zbieranie danych w tabeli, którą można sortować i filtrować według różnych kryteriów. Łatwa obsługa i przyjazny interfejs oraz przydatne funkcje, jak pomoc w odnajdywaniu zagubionych linków czy też wykrywania źle wdrożonych przekierowań, czyni z niego wszechstronne narzędzie diagnostyczne, pomagające dowiedzieć się szczegółów o błędach na stronie, które mogą skutkować niską pozycją w wyszukiwarce Google.
Google Pagespeed Insights – narzędzie SEO do analizy widoczności, szybkości i działania strony internetowej
Google Pagespeed Insights to kolejne darmowe narzędzie od Google, skupiające się na jednym z najważniejszych elementów SEO, czyli szybkości ładowania strony internetowej. Analiza jest dostarczana w skali od 0 do 100 dla obu wersji strony, czyli mobilnej i desktopowej, podzielona na kilka osobno ocenianych parametrów, w tym czasu potrzebnego do pełnego wczytania strony. Zważywszy, że użytkownicy oczekują błyskawicznego ładowania strony i treści, jest to element, na którym warto się skoncentrować, gdyż ma bezpośrednie przełożenie na UX.
Im szybciej ładuje się witryna, tym korzystniej oceniają ją roboty indeksujące Google, decydujące o kolejności wyświetlania się serwisów w wynikach wyszukiwania. To kluczowy czynnik, wpływający nie tylko na optymalizację pod kątem SEO, ale także na ogólne doświadczenie użytkownika. Pagespeed Insights dostarcza istotnych informacji i jednocześnie wskazuje konkretne rekomendacje, co można zrobić, aby ten czas skrócić, a liczą się dosłownie ułamki sekund – wielu użytkowników wskazuje, że czekanie ponad 3 – 4 sekundy to już stanowczo zbyt długo. Z pomocą narzędzia Google można to łatwo zdiagnozować.
Google Trends – narzędzie SEO do śledzenia trendów i lepszego pozycjonowania lokalnego strony
Google Trends jest usługą udostępnioną bezpłatnie, która umożliwia wgląd w informacje oraz statystyki dotyczące trendów wyszukiwań poszczególnych fraz kluczowych w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej, czyli Google. Dla potrzeb SEO jest niezwykle pomocne, gdyż pomaga zidentyfikować słowa kluczowe, które są najbardziej popularne w danej branży, a co za tym idzie dostosować planowane strategie SEO do potrzeb użytkowników.
Są to informacje, które mogą być bardzo przydatne podczas prowadzenia strony internetowej czy też bloga, cenne dla firm i osób prowadzących działalność marketingową, które pragną na bieżąco śledzić aktualne trendy czy też zmiany w zachowaniach konsumentów w określonych dziedzinach. Google Trends działa w oparciu o indeks popularności na podstawie analizy miliardów wyszukiwań, co umożliwia analizowanie słów kluczowych w ustalonym czasie i określonym miejscu, na przykład regionie świata czy kraju.
Najpopularniejsze narzędzia SEO i analiza konkurencji. Czy wszystkie najlepsze narzędzia SEO są płatne?
Tak naprawdę liczne narzędzia SEO w wersjach darmowych mogą okazać się wystarczające na początek, ale poprzez inwestycje w najlepsze rozwiązania i kampanie SEO można uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Korzystanie z Google Ads, Google Search Console czy Google Keyword Planner, które są również bezpłatne, przynosi korzyści rozłożone w czasie, ale nie da się ukryć, że poszczególne czynniki popularności stron stale ewoluują i podlegają zmianom, więc to duże wyzwanie by pozostać stale w peletonie i wygrywać wyścigi z czołowymi graczami w swojej branży. Audyt SEO pozwala na wprowadzenie trafnych zmian, które jeszcze lepiej zaprocentują w wynikach wyszukiwania Google. Jakich narzędzi do planowania strategii SEO używać?
Z pewnością kompleksowe narzędzia SEO umożliwiają głębszą analizę linków zwrotnych, zaawansowane śledzenie fraz kluczowych oraz szczegółową analizę konkurencji, stąd warto je poznać i porównać między sobą. Na przykład SEMRush, który jest jednym z najskuteczniejszych płatnych narzędzi SEO na polskim rynku pozwala analizować zawartość strony i wdrażać sugestie dotyczące optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek.
Najpopularniejsze narzędzia SEO do link buildingu, jak Majestic SEO, czy też rozbudowane opcje cenionego narzędzia Ahrefs, pozwalają na analizy profilu linkowego, a specjaliści SEO mogą dzięki temu również monitorować pozycje istotnych słów kluczowych. Liczne narzędzia SEO do analizy widoczności czy też takie programy, jak Senuto, Surfer SEO czy Semstorm należą do płatnych i mogą z czasem stać się koniecznością, dlatego jeśli oferują wersje próbne lub też ograniczone czasowo, z pewnością są godne przetestowania i sprawdzenia, czy aby nie będą przydatne w przyszłości?