Marketing push i pull – która strategia jest lepsza?

Jeśli chcesz zareklamować swoje produkty czy usługi, do wyboru masz marketing promocyjny typu push lub pull. W artykule sprawdzimy, czym się one charakteryzują, jakie mają zalety i wady oraz który z nich jest lepszy. Opiszemy również, czy można połączyć elementy obu strategii.

Co to jest strategia pull?

Co to jest strategia pull?

Metoda pull obejmuje działania, których celem jest przyciąganie konsumentów do marki. Zakłada dostarczanie im wartościowego contentu, który zachęci ich do zakupu produktów czy usług, a także stworzy bazę lojalnych klientów.

Pull marketing to strategia komunikacji, która zwykle jest prowadzona:

  • w social mediach, czyli na portalach społecznościowych, gdzie można publikować ciekawe posty (Facebook) czy tweety, a więc krótkie wiadomości tekstowe w serwisie X (dawniej Twitter), a także atrakcyjne zdjęcia i grafiki (Instagram);
  • jako content marketing, który zakłada tworzenie wartościowych artykułów blogowych, podcastów czy e-booków – można je zamieścić nie tylko na własnej stronie WWW, ale również w serwisach zewnętrznych, na przykład na portalach branżowych czy na LinkedIn;
  • w oparciu o organizację konkursów i promocji czy eventów, a także o program lojalnościowy.

Pull wymaga również współpracy z osobami, które wpływają na preferencje i decyzje zakupowe klientów. Przykładem są influencerzy, którzy działają w mediach społecznościowych. Można na przykład przeprowadzać z nimi wywiady, dzięki czemu sprawisz, że Twoja marka będzie lepiej rozpoznawalna na rynku.

Jakie cele ma strategia typu pull?

Jakie cele ma strategia typu pull?

Wdrożenie metody pull zmierza do zwiększenia świadomości marki i wypromowania pozytywnego wizerunku firmy na rynku. Ma to skłonić konsumentów do zakupu oferowanych przez nią produktów czy usług.

Pull kładzie nacisk na budowę długofalowych relacji z klientami i wzmocnienie ich zaangażowania. Ma to na celu doprowadzenie do tego, aby po dokonaniu zakupu ponownie skorzystali z oferty firmy.

Jakie zalety i wady ma strategia marketingowa zakładająca przyciągnięcie klientów do produktu lub usługi?

W przypadku strategii pull jej główną zaletą jest to, że pozwoli efektywnie dotrzeć do klientów i zachęcić ich do zakupów. Dystrybucja materiałów reklamowych nie jest nachalna (użytkownicy nie są zasypywani wyskakującymi okienkami i banerami), a dużą część przekazu ma istotne walory edukacyjne. Jest więc przydatny dla odbiorców.

Przyciąganie klientów do produktu

Za pomocą marketingu pull możesz sprawić, że konsumenci będą kojarzyli Twoją firmę z:

  • wartościowym i unikalnym contentem;
  • dużą aktywnością w social mediach;
  • uczestnictwem w ciekawych inicjatywach, na przykład z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu (ekologia, rozwój społeczności lokalnej itp.).

W sytuacji, gdy będą szukali określonego produktu bądź usługi, pomyślą właśnie o Tobie. To idealny sposób na zwiększenie sprzedaży w perspektywie długofalowej.

W przypadku pull kluczem do sukcesu jest jednak cierpliwość. Metoda wymaga sporego nakładu czasu i środków, a także uważnego monitorowania efektów działań reklamowych. Minusem jest też to, że łatwo można wpaść w pułapki. Jeśli na przykład content nie będzie ciekawy albo gdy będzie pozbawiony linkowania bezpośrednio kierującego do Twojej oferty, wielu klientów po prostu opuści stronę i zrobi zakupy u konkurencji. Dlatego zawsze warto zatrudnić profesjonalną agencję, która zadba o to, aby marketing sprzedażowy doprowadził do osiągnięcia zamierzonych efektów.

Jakie cechy ma strategia push?

Jakie cechy ma strategia push?

Marketing push polega na wypromowaniu oferty bezpośrednio u źródła, czyli wśród klientów. To podsunięcie im konkretnych produktów lub usług, którymi są zainteresowani. Opiera się na:

  • realizacji kampanii reklamowych typu Google Ads, które polegają na publikowaniu materiałów tekstowych, graficznych czy multimedialnych – mogą one wyświetlać się zarówno w przeglądarce, jak i na konkretnych stronach WWW czy w aplikacjach mobilnych;
  • e-mail marketingu, w ramach którego odbiorcom można regularnie przekazywać newslettera;
  • telefonowaniu do klientów bądź wysyłaniu im SMS-ów w celu zaprezentowania własnej oferty.

Strategia pchania polega na jak najszerszym stosowaniu ulotek, banerów czy wizytówek w celu zainteresowania konsumentów produktami bądź usługami danej firmy. To marketing za przyzwoleniem, co oznacza, że klient może zapoznać się z materiałami reklamowymi po wyrażeniu zgody na ich otrzymywanie.

Cele strategii marketingowej push

Cele strategii marketingowej push

Działania promocyjne typu push zmierzają do tego, aby w bezpośredni sposób wypromować ofertę marki. Ich celem jest:

  • zwiększenie poziomu sprzedaży, co jest ważne na przykład wtedy, gdy dopiero co założyłeś firmę albo zamierzasz wprowadzić nowy wyrób na rynek;
  • dotarcie do starannie wyselekcjonowanych grup klientów.

Strategia promocji push – jakie są wady i zalety systemu push?

Tym, czym charakteryzuje się strategia push, jest możliwość szybkiego dotarcia ze spersonalizowanym przekazem reklamowym do tych odbiorców, którzy są zainteresowanymi określonymi produktami lub usługami. Świetnie odpowiada więc na potrzeby klientów.

Pamiętaj jednak, że push jest dosyć drogim sposobem promocji, który dodatkowo nie każdemu odbiorcy przypadnie do gustu. Reklamy push nie zawsze są zachęcające, szczególnie gdy użytkownik jest nimi wręcz zasypywany każdego dnia. Dlatego często, zamiast skłonić do zakupu, mogą go zniechęcić. Działania marketingowe realizowane w ramach push muszą więc być wdrażane ostrożnie.

Jakie są różnice między strategią push i pull?

Jakie są różnice między strategią push i pull?

Obie strategie promocji to zbiór narzędzi marketingowych, które mają zachęcić klientów do zakupu danego produktu albo usługi. Różnicą jest sposób osiągnięcia takiego celu.

  • Pull opiera się na długoterminowym budowaniu relacji z odbiorcami poprzez wzmocnienie świadomości marki i występowanie właściciela firmy w roli eksperta.
  • W koncepcji push nacisk jest położony na szybkie osiągnięcie zysków w wyniku inwestowania w reklamy.

Push czy pull – co wybrać?

Marketing pull warto zastosować, gdy chcesz zaoferować potencjalnemu klientowi konkretną wartość i nie zależy Ci na szybkiej sprzedaży. Pull wykorzystuje atrakcyjny, unikalny przekaz do zbudowania bazy lojalnych klientów. Warto go wykorzystać, jeśli Twoi klienci czekają na twórczy dialog z Tobą.

Push czy pull - co wybrać?

Push oznacza natomiast większą szansę na to, aby skłonić do zakupu osoby niezdecydowane. To koncepcja, która przyda się, gdy grupa docelowa potrzebuje wyczerpującej informacji o Twojej ofercie. Push jest często stosowana między innymi w przypadku start-upów. Możesz sięgnąć po nią także wówczas, gdy nagle spadł popyt na Twoje produkty lub usługi.

Czy warto mieszać strategie pull i push w Twojej firmie?

Mimo tego, że koncepcje push i pull stoją do siebie w opozycji, to jednak ich elementy można wykorzystać w ramach jednego planu marketingowego. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jednocześnie:

  • publikować na blogu wartościowe artykuły poradnikowe, a także tworzyć teksty sponsorowane przeznaczone na zewnętrzne serwisy;
  • zaoferować odbiorcom spersonalizowane reklamy w wyszukiwarce Google czy w mediach społecznościowych.

Potrzebne jest jednak umiejętne balansowanie pomiędzy obydwoma koncepcjami. Konieczne jest dostosowanie strategii do danej marki i branży, w jakiej ona działa, a także do potrzeb członków grupy docelowej. Niezbędne jest więc poznanie ich preferencji i intencji.

Czy warto mieszać strategie pull i push w Twojej firmie?

Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie wiązą się z systemem pull i push, warto nawiązać współpracę ze specjalistami od marketingu, na przykład firmą Nicesoft. W profesjonalny sposób zintegruje ona ze sobą oba rodzaje marketingu, co będzie bardzo korzystne dla Twojego przedsiębiorstwa. Pozwoli odpowiednio wypromować Twój biznes i pomoże Ci osiągnąć sukces na rynku.

Pull – przyciąganie, a może push – popychanie? Nie musisz wybierać między tymi dwiema koncepcjami, gdyż warto je wdrożyć równocześnie. Zarówno push, jak i pull mają na celu to samo, czyli zwiększenie sprzedaży, a różnią się jedynie sposobami, w jaki można to osiągnąć.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *