System kontroli dostępu dla instytucji

Systemy kontroli dostępu są dostępne w wielu konfiguracjach, ale ich fundamentalnym zadaniem jest stać na straży obiektów, obszarów bądź pomieszczeń, w których przebywać mogą jedynie osoby autoryzowane. Współcześnie oferowane systemy KD mogą współdziałać z innymi, na przykład pożarowymi, sygnalizacji włamania i napadu lub rejestracji czasu pracy. To między innymi ich wysoka elastyczność oraz możliwość integracji sprawia, że są idealnym rozwiązaniem dla sektora publicznego. Od szkół i bibliotek aż po urzędy i szpitale – SKD w każdej z tych instytucji oferuje rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb ochrony osób i mienia. Zapewnia monitorowanie ruchu, pełną kontrolę obiektu i umożliwia dostęp do wybranych stref budynku jedynie uprawnionym do tego osobom, strzegąc instytucję przed wejściem intruzów.

Zobacz również: System kontroli dostępu dla hoteli

System kontroli dostępu dla instytucji a bezpieczeństwo w praktyce

System kontroli dostępu dla instytucji a bezpieczeństwo w praktyce

Dla budynków rządowych, władz lokalnych i urzędów wojewódzkich wysoki poziom bezpieczeństwa jest najwyższym priorytetem. Zamówienia publiczne na dostawę montaż i uruchomienie Systemu Kontroli Dostępu (SKD), zintegrowanego z Systemem Rejestracji Czasu Pracy (RCP), są coraz częstsze nawet w niewielkich ośrodkach miejskich. Wszystkie obiekty rządowe podlegają restrykcyjnym przepisom bezpieczeństwa, mającym na celu ograniczenie dostępu osób postronnych. Istnieje mnóstwo szczegółowych przepisów prawnych, które dotyczą zasad ochrony wrażliwych danych w tych jednostkach. Przeważnie wymagają ograniczenia fizycznego dostępu do miejsc, w których przechowywana jest dokumentacja oraz poufne informacje.

Szpitale i placówki ZOZ, gabinety lekarskie czy firmy ubezpieczeniowe muszą ze szczególną troską dbać o ochronę wrażliwych danych pacjentów. W myśl prawa każdy pracownik w sektorze opieki zdrowotnej ma przestrzegać przepisów wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych. Dokumentacja medyczna związana z leczeniem musi zostać w odpowiedni sposób zabezpieczona przed dostaniem się w niepowołane ręce.

Podobnie rzecz wygląda w przypadku urzędów, banków czy instytucji finansowych. Wymagające najwyższego stopnia ochrony informacje o kontach i przelewach muszą zostać odpowiednio zabezpieczone przed wyciekiem. Wiąże się to między innymi z ograniczaniem dostępu do serwerów oraz znajdujących się na nich baz danych. Również i w tej sytuacji zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest kompleksowy SKD.

Urządzenia kontroli dostępu umożliwiają natychmiastową weryfikację uprawnień pracowników w kwestii dostępu do poszczególnych działów czy poufnych informacji przy jednoczesnym zachowaniu publicznego dostępu do wskazanych stref. W razie wystąpienia incydentów związanych z kradzieżą bądź zaginięciem ważnych dokumentów, SKD jest źródłem bezcennych informacji i udziela odpowiedzi jak bezstronny świadek.

Jak należy projektować kompletny system dostępowy dla wygody wszystkich pracowników?

Jak należy projektować kompletny system dostępowy dla wygody wszystkich pracowników?

Choć rejestracja czasu pracy może działać autonomicznie, to jej połączenie z systemem kontroli dostępu w dostosowanym pod użytkownika oprogramowaniu będzie idealnym rozwiązaniem do sporządzania raportów i analiz. Jeśli pracownicy mają świadomość, że ich wejścia i wyjścia są monitorowane, przełoży się to na ich sumienność. Będą znacznie skrupulatniej przestrzegać regulaminu i pilnować godzin pracy.

Administrator zarządzający SKD ma pełną władzę nad tym, co dzieje się w obszarze całego obiektu, więc może płynnie nadawać oraz odbierać uprawnienia dostępu. Posiada też nieograniczony wgląd do historii zdarzeń, możliwość modyfikowania uprawnień oraz blokowania osób bez odpowiednich poświadczeń. Wszystko odbywa się dyskretnie, szybko i zgodnie z zaleceniami przełożonych lub w myśl obowiązujących regulaminów.

Autoryzacja takiego systemu opiera się na wpisaniu kodu PIN, odczycie odcisku palca, rozpoznawaniu twarzy bądź użyciu karty magnetycznej. W ten sposób można na przykład przyznać dostęp do pomieszczeń ze sprzętem komputerowym i serwerami wybranym, zaufanym pracownikom. Podobnej ochronie może podlegać sprzęt laboratoryjny, substancje chemiczne lub narzędzia medyczne, jeśli stanowią ryzyko dla zdrowia osób nie posiadających wiedzy na temat ich użytkowania.

Montaż systemów bezpieczeństwa i kontrola uprawnień wejścia i wyjścia w odniesieniu do klasycznych rozwiązań

Pojęcie klucznik lub odźwierny w obecnych czasach trafia się częściej w krzyżówkach, niż na rynku ofert pracy. Tradycyjne zamki, skoble z kłódkami i dyżurujący przy wejściach pracownicy ochrony są zastępowani przez cyfrowe rozwiązania. System kontroli dostępu redukuje błędy ludzkie, a poza tym pozwala na szybkie nadawanie uprawnień użytkownikom oraz bieżącą kontrolę wejść i wyjść służbowych do wybranych pomieszczeń. W przypadku zgubienia klucza konieczna była wizyta ślusarza bądź siłowe próby sforsowania drzwi, jeśli wymiana zamka nie mogła zostać przeprowadzona szybko i sprawnie.

Montaż systemów bezpieczeństwa i kontrola uprawnień wejścia i wyjścia

Problem narastał, kiedy klucz był jeden, a użytkowników wielu, co mocno odbijało się na komforcie pracy. Osoby posiadające większość uprawnień musiały nosić ze sobą całe pęki kluczy, a przy tym trudno było zweryfikować ich ilość w obiegu. Zdawanie ich do dyżurki czy podpisywanie się pod każdym pobraniem oraz oddaniem kluczy ochroniarzowi mogło trwać dłużej, niż sama wizyta w danym pomieszczeniu służbowym.

Nowoczesne rozwiązania SKD przynoszą jeszcze jedną zaletę, istotną w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. W przypadku urządzenia kontroli dostępu stosowanego na zewnątrz drzwi oraz zamknięcia awaryjnego od wewnątrz, pracownicy mogą bezpiecznie opuścić budynek bez nerwowego poszukiwania pasującego klucza lub prób wyważenia drzwi ewakuacyjnych. Zamki uwalniane są automatycznie.

Jak zintegrować system kontroli dostępu i rejestracji czasu pracy w instytucji publicznej?

Integracja SKD oraz RCP pozwala na precyzyjne rozliczanie przepracowanych godzin, wpływa na redukcję kosztów związanych z ręcznymi kalkulacjami i zwiększa efektywność poprzez skuteczną kontrolę zachowań personelu. Wykorzystując systemy kontroli dostępu można zabezpieczać dostęp do archiwum bądź serwerowni, co pomaga zapewnić bezpieczeństwo dokumentów w formie papierowej, jak też tych cyfrowych. SKD w szpitalach akademickich i centrach dydaktycznych będą również chronić sale zabiegowe, sale egzaminacyjne oraz wartościowy, specjalistyczny sprzęt diagnostyczny, jak na przykład aparaty do rezonansu magnetycznego.

W przypadku urzędów, szpitali i instytucji publicznych oddzielenie pomieszczeń służbowych jest szczególnie ważne i niezbędne dla zachowania porządku. System kontroli dostępu idealnie się w takich obiektach sprawdzi, zaś indywidualne przydzielanie dostępu każdej osobie poprzez konfigurację urządzenia wejściowego rozwiązuje wiele problemów, które stwarzał staromodny system kluczy do zamków.

Jak zintegrować system kontroli dostępu i rejestracji czasu pracy w instytucji publicznej?

Oprogramowanie SKD jest odpowiednio skonfigurowane, więc błyskawicznie decyduje o tym, czy sygnał pochodzący z czytnika powinien umożliwić dostęp czy nie. W pamięci systemu jest ponadto archiwizowana pełna historia wejść oraz wyjść, zawierająca daty, godziny i dane osobiste użytkownika. Dodatkowo taka kontrola dostępu może być zintegrowana z systemem alarmowym oraz połączona z monitoringiem CCTV.

Nadawanie uprawnień przez administratora i monitorowanie w czasie rzeczywistym – na co pozwala współczesny SKD?

Współczesne oprogramowanie nowoczesnych systemów pozwala administratorom biur, kierownikom działu IT lub szefom ochrony instytucji publicznych jasno określić, kto i na jakich warunkach ma prawo dostępu do pomieszczeń oraz baz danych. Administrator systemu może płynnie i swobodnie modyfikować uprawnienia w zależności od wielu zmiennych – pory dnia, polecenia służbowego, rangi pracownika czy też stanowiska pracy.

Najważniejszą zaletą jest modułowość i rozwój poprzez wieloetapową budowę oddzielnych, niezależnych podzespołów SKD dla instytucji publicznych. Umożliwia to dowolną konfigurację barier i pozwala na współzależne korzystanie z innych systemów, czyli rejestracji czasu pracy lub sygnalizacji włamania na terenie obiektu. Wszystkie elektroniczne zabezpieczenia techniczne odznaczają się niską awaryjnością, intuicyjnością obsługi i stosunkowo niskim koszt zakupu oraz wdrożenia.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *